30 oktober 2009

IKT och matematik

När jag hör uttrycket IKT och matmatik eller IT och matematik har jag tidigare tänkt intressanta spel att spela.

Vi arbetar vidare med vårt matematikprojekt och konstant tänker jag matematik. Det är som om jag öst in alla begrepp, regler, strategier, siffror, kluringar, tabeller och diagram i min hjärna och skakat om, ganska så ordentligt - Det är nämligen fullkomlig kaos därinne. Förhoppningsvis kommer allt att falla på plats så småningom. Det är intressant att det är fullproppat, men en aning jobbigt är det faktiskt också.

Nu har jag tänkt vidare på IKT och matematik, eftersom det är en del av vårt projekt. Jag har nu tänkt att eleverna efter avslutat område (oavsett vad vi har arbetat med) ska få göra någon sorts presentation om vad vi har arbetat med i t ex PowerPoint, PhotoStory, Voicethread eller liknande. Genom att göra det så sammanfattar eleverna sina kunskaper om det område vi har arbetat med (synliggör sitt lärande och sina kunskaper) , vi arbetar med IKT (en självklarhet), vi arbetar med film eller foto (det utvidgade textbegreppet), eleven får berätta (genom att t ex lägga in en berättarröst).

Idéen känns bra, vi får se hur det går, hur eleverna tar emot det. Jag lär väl få åtekomma kan jag tänka mig.

4 kommentarer:

anna-lena sa...

Mmm, låter intressant. Nya tankar för mig.... kanske skulle jag inte starta så ambitiöst... det kanske kunde räcka att beskriva vad man lärt sig....
Jag har ett konto i Twitter, testade några ggr i somras, men jag fattade aldrig vitsen med det hela.
I och för sig var det samma med Facebook tidigare, men där är jag numera ute dagligen, speciellt som många av vännerna från Hydra också är där. Fast bloggen är det jag gillar mest! Jag är ju en som gärna skriver mycket... vilket du säkert märkt.
Låter roligt att få åka till Skolforum, det är inte att tänka på för oss i våra trakter. Men å andra sidan, bokmässan, den får vi alltid möjlighet att bevista. Ha en bra helg! På måndag börjar andra halvlek på höstterminen. Dags att öva Luciasånger. Det är ett av mitt skolårs höjdpunkter!

kimme100 sa...

Låter alldeles utmärkt, tycker jag!

Öpedagogen sa...

Tack Joachim! Känner detsamma. Let´s go for it!

LennartAxelsson sa...

Hej,
En matteblogg som kanske kan vara av intresse:
http://enheldel-matematik.blogspot.com/

Hälsningar
Lennart

http://www.ungkommunikation.se