30 oktober 2009

Hur stort är stor?

En vän till mig sa: Bli inte för stor.

Av sammanhanget jag befann mig i förstod jag vad vännen menade. Hade jag inte haft ett sammanhang att hänga upp meningen på hade ordet stor kanske inte varit så tydligt i sin betydelse. Vad då stor? Jag funderade vidare och kom på en hel radda med ord där stor finns med:
  • storband - Hur många spelar i ett sådant band?
  • stegentligen?
  • storartad - Hur bra är man då?
  • storblommig - Vilket mönster, vilken färg, vilka blommor?
  • storbonde - Hur stor gård? Hur många djur?
  • stordåd - Vilken bragd har man gjort då?
  • storhjärna - Hur mycket väger den? Hur stor är volymen?
  • stormöte - Hur många måste delta för att det ska få kallas just stormöte?
  • storordig - Vad skryter man om? Hur mycket pratar personen?
  • storhetsvansinne - Hmmm?
  • storsjöodjur - Finns dem? Var? Hur stort är det?
  • storslalom - Varför storslalomordet?
  • storvuxen - Hur stor är man då?
  • stor + k - fågel
  • stor + m - oväder
  • stor + y - en aning engelskt

Så... Hur stort är egentligen ordet stor?

Inga kommentarer: