08 oktober 2009

Barack Obama

En elev, 7 år gammal, läser högt för mig ur "Pappas bil". Eleven läser och använder sig av bra lässtrategier. Det talar jag om för eleven.
Och så, helt plötsligt kommer eleven till detta uppslag.
- Nä men, där är ju Barack Obama, säger eleven.
Jag hajar till!
Eleven pekar på bilförsäljaren som står lite i skymundan. Eleven bläddrar till nästa sida och berättar för mig att där ser inte bilförsäljaren ut som Barack Obama, men här gör han det.
Jag frågar nyfiket vad eleven vet om Barack Obama.
- Han är president, svarar eleven. Jag har sett honom på TV, fortsätter eleven. Han bor i ett stort hus och han pratar om vad som ska byggas så folk kan bo. Det kanske behövs hus för de som bor där, de som pratar engelska.
- Jaha, svara jag glatt.
- Vad skulle du säga till Barack Obama om du träffade honom på riktigt? frågade jag.
- Hello, my name is XX. What´s your name? Och så skulle jag säga till honom att han säger jättebra saker på TV:n.
Jag tycker detta är såååååååå ljuvligt. 7 år och omvärldskoll, engelskakoll, läskoll, ja JÄRNKOLL!


Inga kommentarer: