29 september 2009

Utematematik - mmmmm, härligt!

Utematematik - smaka på ordet, sug på det en aning och svälj det. Det smakar gott! Njutbart och smakrikt. Njut av det så länge du kan... Använd det ofta.

Har tillbringat dagen med matematiksugna förskollärare och lärare. Förmiddagen satt vi inne och diskuterade. Vi insåg att vi inte har koll på varandras läropaner - vilket är en stor miss. Vi måste veta vad eleverna har med sig och vad de sedan ska ha med sig under sin skolgång. Den berömda röda tråden är av största vikt. Vet vi var de är på väg kan vi också förbereda dem och packa deras "resväskor" med det innehåll de ska ha med sig. Förskolan är viktig - där läggs grunderna och jag är helt övertygad om att de gör ett fantastiskt arbete där. En förskollärare var däremot lite förundrad över att elever i år 5 inte klarar av saker som hennes förskolebarn klarar av. Ja, var tar barnens kunskaper vägen på deras resa genom skolåren? Är det för att det blir för trist, läroboksstyrt, icke meningsfullt? Ja inte vet jag, men det är en intressant reflektion. Diskussionerna var givande och indikerar att vi vill lära oss, vi vill veta mer och fördjupa våra matematiska kunskaper. Vi hungrar efter att bli än mer kompetenta än vad vi redan är.

Eftermiddagen spenderade vi tillsammans ute. Givande övningar, där vi lärde med hela kroppen. Frisk luft gör susen. Även lärare kan skratta, fnissa, tveka, pröva och därmed lära sig på ett mycket roligt och inspirerande sätt. På bilden leker vi 36.
Bild: Öpedagogen

Inga kommentarer: