16 september 2009

Twittrande skrik om matematik

Jag söker mig runt på Twitter för att försöka hitta lärare, forskare eller andra som skriver om matematik. Det som istället "skriker mig rakt i ansiktet" är studenter och elever som skriker/skriver om sin frustration kring matematik:

  • do mathematic job.boring!!! Goodnight :)
  • Mathematic test tomorrow ! Wrrrrr
  • omg -.- i dont understand mathematics :D
  • mathematic is a fucking asshole :D
  • oh god :D mathematic is the biggest bullshit that ever existed!!!!!
  • I'll try to love Mathematic.
  • mathematic huuh hate it :
  • ( mathematic 3 hrs :(
Vad har skolan gjort för att få dessa elever och studenter att känna så här?
Varför har inte de här eleverna fått erfara det kreativa och roliga i matematik?
Vad är det vi gör i skolan som gör att elever tycker så här om matematik?
Vad behöver vi ändra på?
Behöver läraren mer kunskap om matematik?
Har läraren tråkiga erfarenheter av matematik?
Har läraren inte förstått hur att göra skolmatematik till vardagsmatematik?

Vi har en viktig uppgift att få våra elever att gilla matte, få känna att matte är inne, lattjo lajbans, kreativt, spännande.

Hur gör vi då?
Hur gör jag?
Hur gör du?

1 kommentar:

Richard Gatarski sa...

He, he. Vilken tajming! Även om du missade mitt gårkvällstwitter:
http://twitter.com/weconverse/status/4008555641
och
http://twitter.com/weconverse/status/4008606759

i din lista ;)
Allvarligt talat. Jag tror en del av förklaring, inspiration och idéer kan hämtas från Brand Management och Bernard Covas teorier om "linking value". Skriver bloggpost på det och återkommer.