10 september 2009

Lite engelska, lite svenska och lite matte

Oj vilken skillnad det är att undervisa yngre och äldre elever. Det verkar vara mer kreativitet bland de yngre än de äldre. Kreativiteten hos mig som lärare är också högre med de yngre eleverna än med de äldre. Varför är det så och var tar då kreativiteten vägen när elever går från att vara yngre till äldre och när jag undervisar yngre kontra äldre elever? Intressant tanke...

Idag har jag tillsammans med de yngre eleverna (6 -10år):
  • Sjungit The muffin man på engelska. Eleverna fnittrar och spelar fiol med händerna och vill inte sluta. Efter en gång kan de texten hur lätt som helst.

  • Plockat fram mina gamla fingerdockor som jag en gång köpte på IKEA. Där fick eleverna träffa the elk Elky, han som bara förstår engelska. Elky frågade: What´s your name och How old are you? Eleverna svarade med stort allvar (och lite fniss) på engleska. De fick även träffa en hel del av Elkys vänner, the parrot, the duck, the elephant, the tiger, the ....

  • Vi har lärt oss I can .... och så en hel bunt med verb som t ex: I can walk (och så gick vi i klassrummet), I can sing (och så sjöng vi) , I can whisper (vi viskade) I can sit down (vi satte oss ner), I can stand up (och så stod vi)

  • ... och vips så var den lektionen slut.

  • Jag har fått förmånen att läsa med två elever, en på LUS 12 och en på LUS 9. Har man äldre elever glömmer man lätt bort de nivåer som ligger under LUS 15. Så idag har jag fräschat upp mig på LUS.

  • Inspiererad av en lektion från lektion.se (längdsaga) så hade vi en rolig matematiklektion tillsammans. T o m den elev som redan kunde allt det vi skulle prata om och hade andra uppgifter, lät dessa uppgifter ligga på bordet och var med oss. Vi skulle gå igenom 1m, 1 dm och 1cm och förhållandena mellan m-dm, dm-cm. Inspirerad av längdsagan hade jag gjort 10 inplastade bilder på 10 pojkar. Det var DannyMaximillian (dm) och hans 9 kompisar och så var det 10 pyttesmå flickor, det var Cilla Margareta (cm) och hennes 9 kompisar. Till sist hade vi Maja (m). Under tiden jag läste och ändrade lite i längdsagan sattes de olika bilderna på pojkarne och flickorna upp på whiteboarden och när lektionen var slut visste alla elever att DannyMaximilian (dm) och hans 9 kompisar var lika lång som Maja (m) om pojkarna stod på varandras huvuden. Detsamma gällde för CeciliaMargareta (cm) och hennes 9 kompisar när vi jämförde alla 10 flickorna med DannyMaximilian.

Jag känner att det har varit en bra skoldag för eleverna. De har lärt sig en hel del (tror jag iaf).
Jag känner att det har varit en bra skoldag för läraren med. Hon har lärt sig en hel del (vet jag iaf).

1 kommentar:

Lilla O sa...

Det här med att lära med hela kroppen praktiserar jag med mina IVIK-elever som är mellan 16 och 20. Kan man ingen svenska är det kroppsspråket som gäller. Gapskratten hör till vardagen!