13 september 2009

Läsutmaningens syfte?

Vad är det som gör att elever vill anta läsutmaningar? Är det läsandet i sig självt eller den sk "belöningen" eleverna får om de uppfyller läsutmaningen? Jag har själv sett till att vi har gjort läsutmaningar med efterföljande "belöningar" av olika slag under många år, men nu har jag börjat fundera över själva syftet. Vad är syftet med en läsutmaning med tillhörande "belöning"?

Visst, eleverna läser ju mer då det är en läsutmaning, men de flesta läser för själva läsutmaningen, för belöningen, inte för deras eget läsande, sin läsutveckling eller sitt läsintresse. Jag tycker detta låter lite ...... nja....... nej ..... jag vet inte. En läsutmaning borde inte existera i den form jag beskriver här ovanför. En läsutmaning borde det vara varje gång en elev öppnar sin bok för att läsa, läsa för sin egen skull, för sitt läsintresse och för själva läsandet. Hur får vi eleverna dit utan att utmana dem med läsutmaningar med tillhörande "belöning"?

Oj, nu stack jag ut hakan. Men det är roligt om det blir lite debattkaos - utvecklar oss alla, både lärare och elever. Jag är nyfiken på att höra vad just DU har att säga om detta.
Bild: Öpedagogen

3 kommentarer:

Inga Johansson sa...

En utmaning är att hitta de böcker som fångar varje elevs intresse. Kan man det väcks ofta läsintresset och sprids till kompisarna.

Öpedagogen sa...

Ja, det är magiskt, när de väl hittar Boken med stort B. En utmaning värt namnet. Och det är ju dit vi vill, inte en belöning efter att ha läst ett visst antal sidor.

Fröken T sa...

Du har så rätt så och jag håller på ett sätt med dig, men för att hitta boken med stort B måste man läsa, läsa och läsa. För att läsningen ska bli en njutning så krävs det att man har "läskondition". Den första joggingturen i skogen är inte skön, belöningen kan vara att man kan unna sig lite extra att äta eller att kläderna sitter skönare. Men ju mer du joggar desto skönare blir det, du hittar joggingturen med stort J.