03 september 2009

Läs- eller mattesvårigheter? och så lite klurigheter

Diskussionen om det är matematiksvårigheter eller lässvårigheter som gör att matematiken blir svår, är inte ny, men idag fick jag åter bevis på att det är läsförståelsen som gör matematiken så himla svår (för vissa).

Idag hade jag förmånen att få vara med i en etta då de hade matematik. Efter att ha gått i skolan i två veckor är fortfarande matematikboken väldigt spännande för dessa små (för de är verkligen små, fniss) elever och alla sitter och skriver och ritar med stort intresse i sina böcker. I en av uppgifterna ska eleverna rita in fyra föremål i en ruta.

- Vad är ett föremål, frågar eleven.
- Det är samma sak som en sak, en pryl, en grej.
- Jaha, säger eleven och vet genast vad som ska göras.

Ett enda ord gör att hela uppgiften blir obegriplig. Redan efter två veckor kan matematiken kännas svår, knepig, jobbig, obegriplig för dessa unga och nyfikna elever medan andra lätt förstår vad som ska göras.

Vill också passa på att berätta att dessa unga och nyfikna ettor är så kreativa. De följer inte instrtuktionerna i matteboken, utan hittar på själva. Uppgiften var:

Måla den andra kaninen grå.

Medan jag gick runt och tittade och lyssnade på vad eleverna hade gjort och hur de resonerade kring denna uppgift såg jag blåprickiga kaniner, randiga kaniner, gröna kaniner, gula kaniner. Inte en enda grå kanin såg jag hos de 11 som arbetade, tänkte och klurade i klassrummet.
Bild: Öpedagogen

Inga kommentarer: