02 september 2009

Hur långt åker vi egentligen?

Vi började att prata om längder, tider, temperatur, rimlighet och avrundning. Vi slutade med att vi gjorde en resa:

Vi kom att prata om kilometer och mil. Det visade sig att en elev hade 4 km till skolan. Jag frågade då hur långt eleven gått när eleven gått fram och tillbaka 2½ gång. Hmmmm??? 10 km och det var ju en mil. Vi fortsatte med att kolla hur långt alla andra hade till skolan, även jag. Då ville en elev undersöka hur långt det blev när alla 20 elever och 4 lärare tog sig till skolan - och så var matematiken helt plötsligt en vardagskunskap. Eleverna gick runt och frågade, skrev ner och sammanställde sedan följande:

Vi åker 191 km (19 mil och 1 km) till skolan varje dag. Vilket är så långt som det är från norra Fårö till södra Gotland.
Det blir 382 km (38 mil och 2 km) fram och tillbaka till skolan.
382 km x 178 skoldagar blir 65 504 km (6550 mil).

Vi kan sedan fortsätta med detta:
Gå ut och titta på skylar vid vägkanten (istället för påhittade i matematikboken).
Hur mycket kostar all den bensin som vi åker upp under en dag, en vecka, en månad, ett år?
Vart kommer vi när vi åker 382 km åt öster, väster, norr, söder?
Hur långt upp i atmosfären, rymden kommer vi på 65504 km?
Hur långt kommer vi när vi åker 65504 km? Till vilka länder kommer vi? Till vilken världsdel?
Hur lång tid tar det att åka en viss sträcka om vi håller en fart av t ex 90 km/timme?
Osv.....
Har du något mer förslag att berika oss med?

4 kommentarer:

Hanna sa...

Det är så här matte ska vara. Tänk om jag kunde vara lärare i alla ämnen på alla nivåer... det finns så mycket bra överallt.

Men jag trivs som förskollärare och den dag jag får en tjänst i en förskoleklass blir jag överlycklig,

Per Falk sa...

Tänk va' glad jag blev av att läsa det här inlägget! Sverige/skolan/eleverna kan skatta sig lycklig av att det finns pedagoger som dig.

Relevans är ledordet!

Öpedagogen sa...

Jag bugar och bockar =)
När det blir sådana här lektioner, vaknar också eleverna till liv. Hängandes över en matematikbok där uppgifterna inte berör dem, sitter de ganska slokörade, suckar och skruvar på sig. Idag var det ingen som suckade eller skruvade på sig. Matematiken tog skruv istället, och det gillar vi, både lärare och elever. Kasta er ut i livet, där är det matematik överallt =)

annemarie sa...

Mumma för kreativitetsmatematik. Hej och hå! Jag länkar. A-M