09 september 2009

Hur långt åker vi egentligen? Del 2




För att hänga med i svängarna behöver du nog läsa detta blogginlägg först innan du tar del av fortsättningen här nedanför. Annars får du hänga med så gott det går =)
Idag fortsatte alltså vår resa. Idag tog vi hjälp av Google Earth och begav oss ut i världen. Eleverna undersökte hur långt de kom 191 km österut - till Lettland. De ville också försöka se hur långt västerut/österut de kunde komma på 65504 km... hmmm? Det blev lite komplicerat när de till slut inte riktigt visste var i världen de befann sig och vissa insåg att de kom tillbaka till utgångspunkten där de hade startat. Vi fick därför ta reda på hur lång ekvatorn var i omkrets (vi googlade) vilket förklarade varför vi kom tillbaka hem igen. Ekvatorn är ca 40 000 km, så när vi hade rest ett varv runt jorden hade vi fortfrande 25504 km kvar.
Det är i de här lägena som även en lärare hajar till och inser att alla dessa tal, siffror och enheter måste jämföras med något annat för att få en betydelse för oss som håller på att undersöka dem. Två elever kom fram till att det var 6550 km från Visby till en stad som låg mellan New York och Washington. Det betydde att de var tvungen att resa tur och retur 10 ggr för att komma upp till 65504 km (alltså alla de km som 20 elever och 4 lärare på skolan tar sig fram och tillbaka till skolan under ett helt skolår) .

Idag har vi haft så många matematiska diskussioner att det till slut gick runt i huvudet på oss alla. Vi har diskuterat decimaltal. Detta kom upp då eleverna, med hjälp av miniräknare, skulle räkna ut 6550mil/18mil (Gotlands längd). När en av eleverna hade fått upp en hel massa siffror i miniräknaren säger eleven:
- Det stämmer inte!
- Vad är det som inte stämmer? frågar läraren.
- Det är skitmycket siffror här.
En annan elev inflikar:
- Det är ju ett decimaltal.
Till slut kom vi fram till att man kan lägga ut 364 Gotland längs ekvatorn.

Vi har också diskuterat varför 65504 km blir 6550,4 mil. Varför flyttar sig decimalen åt det ena hållet när det blir mil och det andra när det blir km?
Ja så här kan en matematiklektion gå till. Och föresten - det var ingen matematiklektion. Vi höll på halva dagen med det, så vi får väl kalla det klurardag, tankeverkstad eller något annat klurigt.

Inga kommentarer: