29 september 2009

Fenomenalen - Science Center


Fenomenalen - vårt Science Center på Gotland. Litet till ytan men ack så stort till innehållet. Två fantastiskt inspierande tjejer (det är väl ok att jag kallar er det ;) Lisa och Helen arbetar för att få våra barn och elever på ön att upptäcka teknik, naturvetenskap och matematik på ett praktiskt, intressant och lekfullt sätt. Jag har varit på fantastiska utställningar, t ex Bagdad och Noll och ingenting med skolklasser. De tycker alltid att det är fantastiskt roligt och inser inte riktigt att det är matematik de har arbetat med. Lisa och Helen gör det till ett skådespel där eleverna får vara medaktörer - det är toppen! Fenomenalen har även ett skolprogram riktat till elever från förskolan till gymnasiet. Vill också passa på att säga att vi på bilden sitter i ett sammanträdesrum, Fenomenalens lokaler är fyllda med allehanda aktiviteter.

Fenomenalen är även med på ett hörn i lite av ett matematikkompetensutvecklingsprojekt. I våras var jag på en kväll där vi prövade på Fenomenalens spel och utmaningar och samtidigt fick chans att diskutera matematik med verksamma förskolelärare, lärare och matematikutvecklare. På den kvällen kom idéen om att träffas kring utomhusmatematik och efterfrågan att diskutera matematik tillsammans med verksamma lärare. Så det är det vi har gjort idag. I november ska vi träffas igen. Jag ser redan fram emot det.
Har ni möjlighet att åka till ett science-center när dig. GÖR DET !!
Bilder: Öpedagogen

1 kommentar:

Indriel sa...

Oh! Här kommer jag ihåg att vi var med alla tre ungarna när de var små! Det var en regnig semesterdag och de fullkomligt ä l sk a d e stället! Jag har en del foton därifrån nu minns jag.. Ja, det var onekligen ett toppenställe!

Vi var också på Tom Tits utanför Gbg minns jag.Med nyfikna, kluriga små ungar... = )Och nu känner jag att jag själv blir sugen på att åka till Universeum igen oxå...! Det är ROLIGT med dylika ställen, helt klart!! = )

Verkar som om det händer mkt roligt på pedagogfronten hos dig just nu... ; ) Härligt!
Kram!