06 augusti 2009

Tonårsdottern dissar Twitter

Min 17 åriga dotter dissar Twitter och förstår inte vad det är bra för. Jag skrev om detta på Twitter och fick bl a följande intressanta länkar i retur av Cecilia:

http://artoo.se/varfor-ungdomar-inte-twittrar-eller-hur-ungdomar-konsumerar-media/1023/

http://www.rongekom.se/?p=1071

http://www.rongekom.se/?p=997

http://mashable.com/2009/08/05/why-teens-dont-tweet/

.. och vi medelålders nyfikna fortsätter enligt ovanstående länkar att använda bl a Twitter :-)

5 kommentarer:

christermagister sa...

Jag har inte heller förstått tjusningen med microbloggar. Som du säger så är man ju nyfiken, så jag skaffade konto på både Bloggy och Twitter, men använder dem inte alls. Jag använder inte heller statusfältet på Facebook, men det skulle nog vara det första valet om jag kände ett behov av att berätta vad jag åt till middag eller liknande... :-)

Öpedagogen sa...

Den absoluta fördelen med Twitter är alla lärare/pedagoger som tipsar om intressant forskning, video, artiklar etc som rör oss i skolvärlden. Jag följer en hel del kloka människor. Allt som de länkar till läser jag inte, men ganska mycket.

christermagister sa...

Ok, men då förlitar jag mig på att du plockar russinen ur kakan och publicerar det bästa i bloggen... :-)

IT-mamman sa...

Ungdomar har andra arenor än Twitter, helt klart. Jag tycker att det är intressant att använda mikrobloggandet i undervisningen främst för äldre elever ändå. Visa på det snabba nyhetsflödet, hur man på ett kick kan ta del av och bidra med saker över hela världen, även om man befinner sig i lilla, lilla Sverige.
En rasande massa ungdomar läser inte dagstidningar heller, men bara därför så ska vi inte strunta i dagstidningar i skolan.
De behöver lära sig vilka kontaktvägar som finns, hur man kan påverka och hur man måste kunna analysera och värdera.
Det som är Twitter idag kanske heter något annat imorgon. Just Twitter är inte grejen, utan det som är grejen är att lära sig se vilka vertyg som passar för olika situationer.
Så tänker jag.
:)

Öpedagogen sa...

Du tänker klokt,
du tänker riktigt,
du tänker framtiden,
du tänker här och nu.
Jag tänker att du tänker.