09 augusti 2009

Köp dig en egen domän

Richard Gatarski skriver på weconverse om att vi som bloggar behöver ha bättre kontroll över domänen (webadressen) där våra bloggar ligger vilket i slutändan kan innebära att vi inte har någon kontroll över det innehåll vi skriver om. Det var så invecklat för min trötta söndagshjärna att jag fick lov att läsa Rickards blogg två gånger innan jag insåg vad det faktiskt handlade om.

Där ser man vad man tror sig kunna mycket inom IKT området, men ack vad man bedrar sig ;) Samtidigt är det så oerhört roligt att på ett enkelt sätt, den här gången via Twitter, få svar på en fråga och sen inse att man har lärt sig en hel del.
Så nu är det bara att börja att fundera på att köpa sin egen domän- tjoho, here I come!
Bild: Öpedagogen

Tack Rickard.

2 kommentarer:

Richard Gatarski sa...

Ingen orsak, det var ju tack vare dig som mitt inlägg flyttades från mina grå till webben. Tre korta reflektioner på vägen.

1. Det kan ju vara så att jag formuledade mig för krångligt (inte att din hjärna var trött) .Hjälp mig gärna med tips om hur jag snabbt inleder inlägget till vad det handlar om (själva utvikningen/stegen måste tyvärr bli lite "krångliga").

2. Du länkar med ordet "weconverse" till inlägget jag skrev, inte själva bloggen (vilken din formulering/länk antyder).

3. Tror också att du redigerat inlägget efter att du publicerade det. För hos mig i trackbacken (bakåtspårningen) står det "äger rätten till innehållet" (vilket formellt inte är vad det handlar om). Det kan verka förvirrande/fegt att smygredigera så där ;)

När det gäller 2. och 3. se gärna mina "Redaktionstips i Stjärnkikarna".

Anders sa...

opedagogen.com nu då