06 augusti 2009

Interaktiva tavlor - en fråga om ekonomiska prioriteringar

Sedan igår är debatten het på bloggarna om de interaktiva tavlornas vara eller inte vara. Eftersom jag själv har haft förmånen att få arbeta med Smartboard under vårterminen har jag alltid pratat mig varm om den (och gör det fortfarande) då jag fått erfara pedagogiska fördelar genom den elevaktivitet och elevkreativitet som den faktiskt erbjuder.

När jag nu läser mig runt på andra bloggar inser jag att det finns en annan aspekt på det hela - den ekonomiska. Vad kan vi köpa för de pengar som vi lägger ner på t ex en Smartboard? För en Smartboard kostar mycket pengar! Jag håller med de argument som framförs på bloggarna och inser att Smartboarden kanske inte är det ultimata IKT verktyget i skolan när pengarna i plånboken måste prioriteras.

Se gärna följande länkar för mer info (om du inte redan har läst dem):
Skolväskan
Anders Erenius tycker till
Binero
FrökenT

7 kommentarer:

Killfröken sa...

Jag tycker inte att man ska fästa sig vid ekonomiska beslut av typen: "Ska vi ta våra begränsade medel och köpa X även om vi då måste avstå Y?" eftersom det är en evig spiral.

Det där som är Y kommer liksom aldrig att ta slut. I skolans värld finns det alltid någonting som man måste avstå för att ha råd. Även om det kan vara oerhört betungande så erbjuder det faktumet en viss frihet: så strunta i allt du avstod!

Om SmartBoarden gör att du upplever att du kan undervisa på fler bra sätt (och därmed effektivisera din undervisning) så tycker jag att det är bra. Om det gör att du tycker att det är roligare att undervisa är oddsen stora att fler elever kommer uppleva fler av dina lektioner roliga (=meningsfulla/lärorika/givande).

Eller?

Öpedagogen sa...

Absolut!!! Det här var bara en ny infallsvinkel som jag inte tidigare har tänkt på. Och som jag skriver, Smartboarden lockar fram många positiva saker, både hos elever och undervisningen. Så självklart är den ett bra och utvecklande pedagogiskt hjälpmedel.

Janne sa...

HEJ Våra speciallärare ser användandet av Smartboard som en specialpedagogisk resurs. Eleverna får tillgång till alla anteckningar från lektioner och gemensamma planeringar. VI kan förtydliga och fördjupa oss i klassrummet osv. Allt som ni redan känne rtill. Men att använda de specialpedagogiska perspektiven kanske kan vara en god idé. Killfrökens argument är också bra. Det blir roligare med Smartboard faktiskt...

Fröken T sa...

En smartboad ställs ofta emot pc-projektorn men den interaktiva skrivtavlan är ju så mycket mer. Tyvärr blir den en dyrköpt leksak om man inte utnyttjar dess specialitet nämligen just interaktiviteten, det gäller som sagt att hitta "smartboard-tänket" kanske det är så att man ska satsa mer på smartboard istället och satsa på kompetensutveckling och utbildning för de som skall använda tekniken. Och visst blir det mycket, mycket roligare med en smartboard det vet ju både du och jag som haft förmånen att arbeta i klassrum utrustade med smartboard, inte minst tror jag våra elever tycker det ;-)

Öpedagogen sa...

Smartboarden har oanade möjligheter och interaktiviteten (som du skriver) är ju själva grejen med SB:n. Tittar vi i våra styrdokument så är kommunikation en viktig del i alla ämnen, Smarboard är kommunikation. Det pratas, samtalas, funderas, diskuteras, argumenteras som aldrig förr när eleverna står där. Det gör de inte om de sitter i sin bänk.

Anders Erenius sa...

Jag håller med om att Smartboarden är ett mycket bra verktyg. Först kommer jag att se till att den hamnar hos speciallärarna och sedan vem vet kanske de hamnar även i klassrummen.
Min son har gott i en klass med tillgång till Smartboard och de har använt den jättemycket.
Däremot kan jag känna att mina kollegor som ropar högt att de måste ha smartboard. Egentligen är ute efter att ha en projektor. Då har man ju missat poängen. En smartboard är ju så mycket mer. Att vi ständigt tvingas att prioritera är verkligen inte kul men det är en realitet. Så är det. När det är så så halkar smartboarden ner i prioriteringslistan. Först 1-1 för lärarna. Sedan projektor och högtalare i ALLA klassrum. Sedan 1-1 för eleverna. Först därefter kan vi börja snacka Smartboard på högstadiet. Om du inte är speciallärare då...

Öpedagogen sa...

Nya infallsvinklar, krativitet idéer startar när man har en SB, oavsett om du är lärare eller elev. Jag saknar SB verkligen då jag har ett litet annat uppdrag i år än vad jag hade förra läsåret. Och min undervisning blir därefter. Jag är ingen speciallärare men anser att den fyller en väldigt stor och viktig funktion i skolan (om man nu har pengar att köpa en SB vill säga)