11 augusti 2009

IKT+matematik=sant

På Twitter är Stefan Pålsson, som du bl a híttar på KK-stiftelsen, en flitig twittrare. Han delar med sig, ständigt, av intressanta länkar om det livslånga lärandet i det digitala samhället. Idag hittade jag följande länk som tar upp en OECD-undersökning som ännu inte är publicerad att IT gör eleverna bättre på matematik. Det som bl a intresserar mig i denna artikel är att lärare uppmanas att ge läxor där eleverna stimuleras att använda datorerna hemma. Det ska jag fundera vidare kring. Låter som en alldeles utmärkt idé.

Vill också hänvisa till Broängens ettor där det skrivs om elevernas sommarminnen med hjälp av de digitala verktyg som finns, t ex communities, mail, blogginlägg, bilder - låter lysande! Jag är frestad av att sno idéen rakt av.

2 kommentarer:

Killfröken sa...

Å vad jag har längtat efter en sån rapport!
Det behövs mer kreativit nytänkande i matematikundervisningen.

//Killfröken

Öpedagogen sa...

..och för att nytänkandet ska kunna träda i kraft måste den svenska skolan innehålla datoer, många datorer och en och annan projektor. Så är tyvärr inte fallet på alla ställen och det är våra elever som får betala priset. Det är dags för de svenska skolpolitikerna att göra något åt saken, för kommunerna har olika stora plånböcker, vilket blir en "kommunklassfråga". Det gäller att vara elev/student i en rik kommun...