03 augusti 2009

Har du elever som stammar i din klass?





I Almedalsbibliotekets foajé hade idag Stamningsförbundet en utställning som de döpt till Stamning i fokus! Under några dagar hade de haft läger för barn och ungdomar här på Gotland och här ovanför ser du en del av de teckningar och tankar som barn som stammar har ritat och skrivit ner.

Som lärare tyckte jag att jag var tvungen att ta mig dit för att få lite information om elever som stammar. Jag blev väl mottagen av de kvinnor som stod där för att informera. Första frågan som jag fick var: Har du några elever i din klass som stammar? Svaret kom fort: Nej det har jag inte, för det vet jag ju (återkommer om det). Fick reda på att det i Sveriges skolor idag finns elever som mobbas av sina lärare för att de stammar. Jag blir förtvivlat ledsen när jag hör det. Hur tänker en lärare då? Är det okunnighet, rädsla eller vad är det? Många av eleverna som stammar sätter sig gärna längst ner i klassrummet där de varken syns eller hörs (av förklarliga skäl) men det är inte rätt mot dem att de själva gör det valet. Den kvinna som informerade mig har själv en dotter, vi kan kalla henne Lena, som blivit utsatt för mobbning av sin lärare. När hon räckte upp handen fick hon inte svara och när hon inte räckte upp handen FICK hon svara. Lena kände sig otillräcklig då hon läst på sina läxor eftersom hon kunde dem men kunde inte muntligt redovisa dem osv. Till slut var det Lenas kompis som larmade sin mamma om att Lena blev utsatt av sin lärare på olika sätt. Kompisens mamma tog i sin tur kontakt med Lenas mamma och på det sättet uppdagades denna lärarmobbning. Hon berättade vidare att Lena hade haft ont i magen när hon skulle gå till den mobbande lärarens lektioner. Men efter ett skolbyte fungerade det bra och som tur är finns det lärare som faktiskt kan bemöta elever som stammar på ett professionellt sätt.

Jag fick även möjlighet att prata med en kvinna som själv stammar. Även hon frågade om jag hade elever i min klass som stammade. Nej, kom svaret lika fort även denna gång. Hon menade att det kunde jag visst ha. 4% av alla barn stammar, 1% av de vuxna. Det innebär att jag med stor sannolikhet har haft eller har en elev som stammar. Däremot blir jag lite förvånad över att jag i sådana fall inte har uppmärksammat det. Kvinnan menade att en del stammande barn är de tysta eleverna eller de elever som tar till knytnävarna när orden inte lyder. Värt att tänka vidare kring.

Jag gick därifrån med många funderingar i mitt huvud och kände att jag ville delge er alla denna information. Har DU elever i din klass som stammar som du inte vet om? Har du elever i din klass som stammar? Hur arbetar du i sådana fall med dem så att de kan känna sig trygga under sin skoldag? Skriv gärna en kommentar om detta, det vore intressant att höra din erfarenhet kring detta.
Den 22 oktober är det Den internationella stamningsdagen, något som vi kanske borde uppmärksamma i den svenska skolan.

Förhoppningsvis har vi alla fått något att fundera vidare kring. Alla elever, oavsett vem de är, har rätt att bli behandlade på ett professionellt sätt av oss lärare.

5 kommentarer:

jocoophv sa...

Till att börja med, väldigt intressant läsning! Visst är det så att elever oavsett "handikapp"/svårigheter.. (jag vad man nu vill kalla det) har rätten att behandlas som vem som helst.

Ingen i min familj stammar/har stammat vad jag vet om, men min yngre syster som står mig mycket nära hade svårigheter med, låt säga skolan i sig (lärare + elev) i grundskolan innan det i fjärde klass visade sig att hon behövde glasögon(!)

I slutändan så handlar det väl inte minst om hur människor bemöter andra människor och fördomar kring personer som har det svårare än oss själva i olika aspekter, vad det än må vara.

Öpedagogen sa...

Jag håller med dig, det handlar om lärarens människosyn och förhållningssätt - absolut!!!

Janne sa...

Konstigt att man vill flytta på elever som mobbar, men "usla" lärare som mobbar de kan få fortsätta i åratal utan att ledningen INGRIPER på riktigt.
Det räcker inte att likt kattmamman säga: Fy! och sedan tro att det är ordnat.
Janne

Anita Blom sa...

Problemet är att lärarna ofta inte vet hur de ska upptäcka elever som stammar, eller vad de ska göra för att underlätta. De vågar inte fråga och eleven vågar inte berätta. Moment 22. Men varför inte fråga? Eleven vet oftast vad som känns bra. Att inte slippa, men att få lite hjälp. T ex att inte läsa lika långa stycken, att få redovisa för en liten grupp (eller spela in?) mm. Att hjälpa eleven som stammar kostar oftast ingenting. Bara ditt tålamod... Ta gärna kontakt med oss på Stamningsförbundet så berättar vi mer. Anita som stammar mailto:anitablom@telia.com

Öpedagogen sa...

Jag hör mer än gärna av mig! Tack för inlägget =)