27 augusti 2009

Håller du med?

Jag håller med Ingrid Olsson, lärarutbildare i matematikdidaktik när hon ger råd till framtidens matematiklärare (och till oss som redan arbetar i skolan).
Gör du?

http://www.ur.se/MediaPlayer/Templates/MediaPlayerPopup.aspx?id=23520&MediafileProductID=129083

2 kommentarer:

Lilla systern sa...

Word, huvudet på spiken!

Anna - lärare för nyanlända sa...

Varenda ord håller jag med om! Så viktigt!

Jag hade en aha-upplevelse när jag gick på lärarhögskolan och var ute på praktik. Läraren i den 2:a jag var i skulle gå igenom multiplikation och pratade om "gånger" som barnen ju "kände till". På ett väldigt överskåligt och lättförstått sätt sa hon ungefär så här:

"Om du, Kalle, ska hämta 4 pennor och tar en penna i varje hand. Hur många gånger måste du gå då?"

Alla kunde svaret. Och alla inkl jag, iofs ung och inte alls på väg att bli matematiklärare, fick en Aha-upplevelse. Jaha! Är det så?

Jag hade aldrig ens reflekterat över varför vi säger "gånger"...

Det där med mekanisk räkning är något vi brottas mycket med där jag jobbar. Många nyanlända med skolbakgrund har lärt sig att räkna "mekaniskt" utan att egentligen förstå vad likamedstecknet betyder eller så kan de inte alls förstå vad vi frågar efter när det står 5+___ = 11

Jag sliter mitt hår just nu med en liten pojke som absolut inte alls ghar förstått sambanden mellan addition och subtraktion. Vi laborerar och vi leker och vi pratar. Så gott vi kan på den lilla svenska han behärskar. Idag var första gången han självmant räknade fem "minus-tal" utan att be om hjälp och dessutom helt korrekt. Det firade vi rejält! =)

Det Ingrid O säger i slutet, om tid för reflektion för lärare(ensam och med kollegor) tror jag är väldigt viktigt. Och något som vi ofta prioriterar bort.