21 augusti 2009

Guldregn över våra skolor

Skolverket gick innan sommaren ut med att skolor/kommuner kunde söka bidrag till matematikutveckling. Ca 1000 ansökningar skickades in och 237 av dessa får nu ekonomiskt stöd för sammanlagt ca 80 miljoner kronor - Idag kom beskedet - VI KOM MED!!! Det är banne mig inte riktigt klokt!

Ett guldregn regnar därmed över våra två skolor i linjen som nu ska delta i detta projekt. Vi vadar i guldpengar och har nu ekonomisk möjlighet att utveckla matematikundervisningen för våra elever. Det här är så spännande och utvecklande - man tror inte att det är sant. Och jag lovar att IKT kommer att vara en del av detta projekt! Och matteverkstad, och............

Ibland famlar jag i mitt tänk kring matematik. Gör jag rätt, ger det några resultat för eleverna, ska jag göra på något annat sätt? Frågorna är många men svaren är inte alltid så lätta att hitta. (Har i och för sig hört av en annan pedagog att frågorna är viktigare än svaren =)). I och med att det var jag som skrev projektbeskrivningen till Skolverket och Skolverket faktiskt har beviljat den i stor konkurrens med många andra skolor, känns det som om mina tankar kring matematik är på rätt väg. Ett kvitto på att mina pedagogiska tankar kring matematik är helt rätt =).

Har din skola också kommit med? Skriv gärna en kommentar här, det vore roligt om det är någon av er i bloggvärlden som också får dela på denna stora skattkista med guldpengar.

Oj, hur ska jag kunna smälta detta - det är ju otroligt!!!

10 kommentarer:

Åsa K sa...

Grattis! Vad roligt! Nu kan ni göra änne mera bra saker.

Anders sa...

QL...Grattis

Handlar det om rena pengar eller örnomärkta tjänster, utrustning.

Jannie Jeppesen sa...

Supergrattis!

Anonym sa...

Vad ni än gör... gör något utifrån mattemålen UTAN traditionell mattebok.

Jag tror att 90% av all algoritmträning är slöseri med tid.

PRATA matte. DISKUTERA matte. RESONERA matte.

Låt barnen skriva ner sina tankar kring hur de vill lösa problem.

Se om det finns något riktigt projekt på gång i kommunen som barnen kan få ta ställning till eller räkna på...

VARDAGSMATTE. Jag tror man skulle kunna vara i mataffären istället för i klassrummet i ett år, om man skulle vilja det. Eller byggmarknaden för den delen...

(Jag är lite allergisk mot laborativ matte i skolan. Blir lätt att man sitter med lite klossar för att ha som stöd när man räknar ut de vanliga mattetalen...)

Joachim

Anonym sa...

http://www.ellwesfisk.se/2009/08/praktisk-matematik-ger-resultat.html

/Joachim

Peter sa...

Gratulerar till pengar i överflöd :) Själv har man "oturen" att jobba på gymnasiet så några pengar till oss fanns inte. Hoppas dock att grundskolan på detta sätt kan förändra en nedåtgående trend gällande resultat kring matten. Det tjänar ju även vi gymnasier på till slut :) Lycka Till!!

joha88 sa...

Ett stort GRATTIS!
Håller förövrigt med Anonyme Joachim?!? och Anonym

Öpedagogen sa...

Tack alla och jovisst, rena pengar!!!

larmat sa...

Hej vad kul att ni fått pengar, Grattis. Det har vi på smedingeskolan också fått. Läs gärna http://iktskola.ning.com/profiles/blogs/mera-mobilt-laerande-paa

Öpedagogen sa...

Hej larmat! Låter som ett mycket spännande projekt! Följer er gärna på bloggen med ert arbete :)