18 augusti 2009

Tror man på ungar växer de

I dagens DN Insidan möter vi "lärare för livet". De lärare som brinner för sitt jobb under hela sitt yrkesverksamma liv. Vi möter Lena Carlsson som har utematematik.

Hon använder inga matematikböcker i undervisningen - de är alldeles för platta.

Jag tycker om uttrycket. Bildligt är matematikböckerna alldeles för platta, snäva och inte så värst vidareutvecklande. Matematik måste prövas, talas, prövas igen, kluras, argumenteras och diskuteras. Det är också viktigt att matematik är ett verklighetsämne och inte ett skolämne, fjärran från allt som finns utanför skolans väggar. Lena använder vattengevär, mjölkkartonger och mycket annat för att få matematikkunskaperna att fastna i eleverna. Hon utgår från elevernas verklighet och gör den till matematik.

Jag blir glad när jag läser DN Insidan idag, jag blir glad då jag tror att dessa elever tycker om matematik och jag blir glad när det så klart och tydligt skrivs att Tror man på ungar växer de. Fram för mer konkret arbete kring matematik och ..... prata mer matematik med dina elever. Det är i samtalen som matematiken syns, får plats och utvecklas.

2 kommentarer:

Mattehäxan sa...

!

Anonym sa...

Bara att hålla med...

När ska matematikböckernas status ifrågasättas pau riktitt?

/Joachim