27 augusti 2009

En glittrande diamant

Har idag suttit med en tjock och tung pärm, sprängfylld med A4-sidor som tidigare har sprutat ut från skolans laserskrivare. Jag har läst, strukit under, funderat, hmmm:at och aha:at. Jag har hittat en tydlighet, en struktur och kanske något som jag kan luta mig en aning emot när jag famlar, tvekar och inte riktigt vet vilken väg vi ska ta.

Har du ännu inte stiftat bekantskap med Skolverkets diagnosmaterial Diamant rekommenderar jag att du i alla fall tar dig en titt på det. Jag delger er några korta och tänkvärda citat från Diamant:

En avgörande faktor för att kunna planera undervisningen för den enskilda eleven, och för att bedriva en individualiserad undervisning, är god kännedom om var eleven befinner sig i sin matematiska utveckling.

Att arbeta med problemlösning och att få uttrycka sig muntligt är centralt för att utveckla en matematisk förmåga.

... kartläggs elevers kunskaper i problemlösning och huvudräkning bäst i muntliga situationer.

Mindre bra resultat på en diagnos kan emelleritd ofta härleda till brister i undervisningsprocessen.
Bild: Öpedagogen

1 kommentar:

Anna - lärare för nyanlända sa...

Tack för tipset! Har länge tänkt printa ut det men inte haft tid. Nu ska jag TA mig tid.

Jag har ju mest ägnat tid åt Nya språket lyfter men inte alls lika mycket tid som jag skulle önska...