23 augusti 2009

En bok - ett strandfynd

Jag hittade en kvarglömd bok på stranden idag - den är skriven på tyska. Jag undrar vem det var som glömde den - barnet eller föräldern? Vem av dem är ledsen över att ha glömt boken på en stenig strand? Av bokens utseende att döma såg den välläst ut - kanske har jag tagit hand om en kär gammal vän.

Jag kan inte ett ord tyska, så jag bläddrade i boken för att försöka förstå vad den handlar om. När jag väl gjorde det insåg jag hur det faktiskt är att lära sig läsa (på svenska) för första gången eller att lära sig ett helt nytt språk, när bokstäverna inte alls får någon klok innebörd för mig som läsare. DET ÄR JÄTTEKLURIGT! Bilderna i boken är livsviktiga för förståelsen. Kaninens ansiktsuttryck ändras under bokens gång - från ledset till glatt, ett rött bultande finger, via omplåstring återtar sitt ursprungliga utseende, medan kaninen är ledsen slokar hans långa öron men de står lite mer rakt upp i slutet av boken då fingerplågan har försvunnit.

Men jag måste erkänna - att jag har ännu inte riktigt förstått vad boken handlar om... och jag skulle så väldigt gärna vilja att dess ägare kan få tillbaka den.
Bild: Öpedagogen

Inga kommentarer: