07 augusti 2009

Den gudarna älskar, del 2


Läser något kapitel om dagen i Gunnar Ohrlanders bok Den gudarna älskar. Jag tycker om boken för den är en historisk resa in i skolans värld. Boken tar upp viktiga delar i skolan som t ex läroplanens betydelse för skolans utformning, lärarutbildningen - bra/dålig?, politikers ansvar för hur skolan ser ut idag, lärarfackens inblandning, när lärarna inte längre skulle vara lärare, läsläror och mycket annat. Jag tycker boken skulle vara litteratur på lärarutbildningen eftersom den skulle synliggöra skolan och också ställa sig lite kritiskt till den. Vi behöver ifrågasätta för att utveckla.

Streckläs boken eller ta några kapitel då och då.

4 kommentarer:

Janne sa...

nu är vi där igen...det är fortfarande lov...och du jobbar :-)
Prova även att läsa Leo Buscaglias "Leva älska lära"... den är underbar./Janne

Killfröken sa...

Jag fick en kopia av den boken men jag har inte brytt mig om att läsa den särskilt noga. Den fick ganska vass kritik när den kom.

Kanske för att den är för politisk...
(Det är ändå ett beställningsjobb)

Kanske för att den drar slutsatser...
(Mats Gerdau skrev ett bra inlägg i sin blogg)

Kanske för att den är skriven av en journalist... (Visst ska vi vara kritiska men den kritiken som jag är intresserad av vilar på pedagogisk kompetens)

Hur som helst ska jag nog ta och ge den en andra chans efter att ha läst ditt inlägg.

Däremot är jag fundersam till hur väl den skulle göra sig i lärarutbildningen. För att passa som obligatorisk litteratur behöver en bok dels vila på riktig forskning och dels behöver den finnas i ett sammanhang. Det ska i så fall vara framåt slutet, för att visa på ETT PERSPEKTIV av skolans fack-politiska historia...

//Killfröken

Indriel sa...

Som sagt...du jobbar en del även när du är ledig min vän... ; ) Men det blir ju lätt så när ens egna intressen tangerar jobbet...jag känner igen mej..!

Jag har inte ens sett den här boken - men nu blev jag nyfiken! Å dina tankar om att den borde ingå i lärarutbildningens kurslitteratur får mig att fundera kring vad som ingår i den idag ? ? Är det mestadels "politiskt korrekt" skollitteratur? Inte mkt som "sticker ut" och ser från andra håll ? För det tycker jag i sanning att det MÅSTE finnas! Och faktiskt gärna skrivet av andra än just pedagogerna själva... Fler perspektiv är inte bara "bra att ha" - de är helt nödvändliga för att skolan (som allt annat...) ska ha en chans att utvecklas och förändras till det bättre. För det finns då i sanning en hel väldans massa som fungerar mindre bra och som behöver ändras...

Jag får nog leta reda på den här boken känner jag... = )


KRAM på dej du engagerade kvinna!

Anonym sa...

Kurslitteratur som förhåller sig mer eller mindre kritisk till skolan, och som grundar sig på skolforskning, vill jag påstå inte är en brist i lärarutbildningen. Svårare är nog för nyexade lärare att föra diskussionen vidare från forskning och högskola till skolan, i de skolor där det behövs. Då ska man vara stark och inte ensam!
/Janis, metabolism