11 juli 2009

Det här ACCEPTERAS inte

Under Almedalsveckan irriterades jag mer och mer varefter jag lyssnade på debatter och seminarier som hade med skolan att göras. Begreppet "obehöriga lärare" (jag vill egentligen inte ens skriva ner det) användes av beslutsfattare, lärarfacksfolk och andra i skoldebatten. Jag blir bestört då jag inser att begreppet även finns med i vår skollag. Begreppet vikarie, ersättare, reserv, inhoppare, besparing (synonym med reserv), avbytare skulle vara ett acceptabelt begrepp eftersom en outbildad är just det. Som förälder skulle jag reagera omedelbart om jag fick reda på att mitt barn skulle undervisas eller bli betygssatt av en reserv, en vikare, en inhoppare, en ersättare, en avbytare eller en reserv istället för en "obehörig ......" .
Anne-Marie och jag diskuterade detta under Almedalsveckan.
Jag blir bestört att begreppet används i skollagen - lagen som ska värna skolan, elevernas utbildning och lärarens profession.

Alla vi som är utbildade lärare borde under inga omständigheter accpetera detta felaktiga begrepp, varken i skollagstexten eller var mans mun.
Se även det här inlägget eller det här.

Det här är en oerhört viktig fråga för vår profession. Vad behöver vi göra, anser du?
Bild: Öpedagogen

5 kommentarer:

Indriel sa...

Ja du...det är VIKTIGT med begreppsdefinitioner! Kan man ens vara en "obehörig lärare" om man nu inte ÄR just ; en lärare...? ? Och om man ÄR lärare - kan man då vara obehörig ? ? Nepp.Jag håller med dej där! Jag tror dock att gemene man är lite dåliga på begreppsdefinitioner i stort...man får ta en diskussion och förtydliga vad man menar, och varför osv - då tror jag att fler skulle reagera mot begreppet "obehörig lärare". Men visst är det alldeles skruttigt att det används i skollagen... = / Där borde man väl i sanning vara insatta i innebörden osv. ? ? ?
Måste vara samma okunniga människor som sorterat in min yrkesgrupp "hälsovetare" i Arbetsförmedlingens Platsbank under kategorin "friskvårdspedagoger"...Grrr! Vi har 4 år på högskolan bakom oss och utbildning på individ, grupp och samhällsnivå. Friskvårdspedagog kan du bli efter 1 år på Folkhögskola. Det är såleldes INTE samma sak. Vilket inte betyder att vi alla behövs! Men skall arbetsmarknaden någonsin fatta skillnaden är det ju käckt om åtminstone AF kan börja med att basera sin databas på fakta.. Precis som skollagen borde göra tycker man!

Många rader blev det idag du... ; )
Hoppas du har det gott på SOMMARLOVET!
Kram!

Lilla O sa...

Behöroghet är viktigt! I vilket annat yrke hade det varit okej att arbeta helt utan utbildning?

Lilla O sa...

Håller dessutom med Indriel. Om man är obehörig är man inte lärare. Punkt! Lätt som en plätt... ;-)

annemarie sa...

Läst och tänkt. Anne-Marie

Öpedagogen sa...

Jag tänker också vidare. Har insett att det bloggas lite här och där om detta. Jag ställer mig frågande till BEGREPPET - inte till personerna. Det finns alldeles utmärkta människor som inte är utbildade som arbetar med våra elever - det ifrågasätter jag inte alls. Men BEGREPPET....