02 juli 2009

Debattfunderingar

LR:s rapport "Finns det mer än kunskap i skolan" debatteras och under debatten tänkte jag kring följande :
  • När media framställer skolan i så dålig dager, undrar man ju om någon över huvudtaget vill utbilda sig till lärare? Jo, jag vet att det finns de som vill bli lärare, men jag har också under Almedalsveckan hört att de som sökt till andra utbildningar (t ex läkare, journalist etc) går lärarutbildningen i "brist på annat". Suck! Är det verkligen de som ska utbilda våra framtida samhällsmedborgare?

  • Läraren måste ha goda ämneskunskaper. Visst det håller jag med om, men verkligheten ser inte ut så. Jag undervisar i de ämnen där jag inte har någon ämneskunskap/didaktik. Är DET rätt mot våra elever? Nix!!!
  • Hur kan man få en likvärdig skola? Det vet jag faktiskt inte. Jag tror snarare att det är en utopi.
  • Det bör vara läraren som ska prioritera vad eleven behöver, inte ekonomi eller politiker.
  • Vad är rättigheten till kunskap värd här i Sverige egentligen?
  • Vad ska vi behöva spara på i skolan under t ex de närmaste två åren? Det kommer ju inte bli bätre vad gäller ekonomi etc.
    Bild: Öpedagogen

6 kommentarer:

femfemman sa...

Så intressant att läsa dina referat. Helt rätt - skolans innehåll ska inte vara politiskt styrt! Det måste ju finnas en plan, men den ska politiker hålla sina fingrar borta i från - för de vet och kan inte!!!! Sen är
det vår profession som ska komma till användning, för att utveckla varje elev så långt som möjligt! Tycker jag! Ha det gott! A-L

Morrica sa...

Goda ämneskunskaper är ju som alla vet inte automatiskt synonymt med god pedagogisk förmåga. Jag minns alla de lärare från 'den riktiga världen' vi utsattes för när jag gick i skolan. Visserligen var det ungefär stenålder i Sverige då, så saker och ting har väl förändrats, men jag minns hur frågor besvarades i stil med 'bra fråga' och 'det kommer när ni lärt er mera', jag minns hur moment skummades igenom eller helt enkelt hoppades över för att de, för läraren, var så självklara att de knappt behövde nämnas.

Men god pedagogisk förmåga innebär, precis som du skriver, inte heller med automatik god ämneskunskap, och utan god ämneskunskap riskerar man att rätt som det är hamna i samma situation, nyckelmoment skummas igenom eller hoppas över helt enkelt för att läraren inte känner till ämnet tillräckligt väl för att veta att de är nyckelmoment.

Finns det någon lösning på denna gordiska knut, förutom att förlänga lärarutbildningen med sådär fem år? Tja, en variant är ju kontinuerlig och obligatorisk fortbildning, både inom ämnesområdet och inom yrkesspecifika områden som pedagogik och metodik. Det skulle kosta en del för statskassan, men nog vore det en investering värd att göra?

ps #10 000 blev jag =)

Öpedagogen sa...

Nej men vad kul att du var 10.000!!! Fortbildning ja.. Det pratades en hel del om vikten av detta under Almedalsveckan, men samtidigt pratas det om den ekonomiska krisen, neddragningar och annat negativt. Ekvationen går inte ihop och det är våra unga och vi som arbetar i skolan som får ta konsekvenserna av detta - tyvärr.

Morrica sa...

Det är klart det kostar. Vi har stora drömmar i Sverige. Vi vill ha en framgångsrik skola. Framgång kostar. Vill vi inte betala så får vi nöja oss med vad vi redan har, och vara realistiska med den saken.

Jag tillhör inte dem som är villiga att nöja oss med vad vi redan har, och jag tror inte du gör det heller. Då är det vår plikt att leva om, att förklara och förklara och förklara igen hur saker och ting hänger ihop, inte bara att det kostar utan varför det är nödvändiga investeringar, vilka konsekvenser det blir av att kontinuerligt fortbilda lärarkåren och se till att hålla den uppdaterad med den senaste forskningen, respektive vilka konsekvenser det blir av att inte göra det.

Öpedagogen sa...

Nej, jag nöjer mig inte med det som är. Visst ska vi förklara och informera. Jag tror också att det är viktigt att ta in den expertis som finns inom olika områden. Jag skrev om Bruce Dixon - han är en expert inom IKT. Låt honom förklara och förankra forskningen när vi informerar de styrande i landet om vikten av 1-1. Självklart ska vi också göra det men ibland behövs det annat än "gnälligt" skolfolk. Samtidigt är det en skymf mot oss som arbetar i skolan, vi som vet vad eleverna vill ha och behöver i skolan att inte vår information räcker (för det borde den).

Morrica sa...

Om vi ska vara helt ärliga så kommer det då och då en del uttryck från skolfolk som kan framstå som lite gnälligt. Att t ex bara säga att det behövs mer pengar utan att tydligt motivera varför, till vad och vad investeringen kommer att ge både på lång och kort sikt upplevs som gnälligt av både politiker och media, i synnerhet sedan flumargumentet fördes upp på agendan. Sånt undergräver vår auktoritet och vår trovärdighet i diskussionen, och det är dumt.

Vi måste helt enkelt tala med bönder på bönders språk och med lärde på latin. Med Borg, som ju är den som sitter på pengapungen, är det lämpligt att prata ekonomiska och tydligt påvisa hur ytterligare utbildningsinvesteringar kommer att ge högre avkastning ju snarare de inleds.

Jag tror det är dags att vi istället för att skicka fram experter att tala för oss ställer oss jämsides med experterna och framhåller vår egen expertis och vårt eget kunnande, och inte låter oss köras över av att Björklund pekar med hela handen och talar i munnen på oss.