03 juli 2009

Almedalsveckan närmar sig sitt slut


Har precis varit på min sista skoldebatt (återkommer om den i ett senare blogginlägg).

Lugnet håller sakta men säkert på att lägga sig här på Almedalsveckan. Färre och färre folk minglar och vimlar på stadens gator och torg. Utställningstälten plockas ned, pennor och broschyrer börjar att ta slut hos utställarna och att hitta en parkeringsplats blir allt lättare. Ännu är inte veckan slut men det känns så när jag rör mig i gränder och i utställningslokalerna - pulsen håller på att stanna av.

Det här Är en givande skolvecka och jag tror inte att skolfolk runt om i Sverige inser dess kraft och dess betydelse för skolan. För oss som arbetar i skolans är Almedalsveckan Lärarutbildningsveckan. Här möts forskare och rektorer, lärare och fackordförande, lärare och lärare, politiker och lärare. Det är liksom "bara" att stanna någon på gatan och börja diskutera.

Jag blev lite förvånad när jag på Tv igår, hörde Mona Sahlin. Hon oroade sig för att Almedalsveckan höll på att bli en jippovecka (mina ord) och att fokus på politiken håller på att försvinna. Hon ville att alla partisekreterare skullle sätta sig ner och se vad som kunde göras inför nästa år, då det är valår. Jag hoppas verkligen inte att något förändras utan istället att det utvecklas till något ännu större, och då tänker jag förstå på fokus på skolan. Alla ni som har möjlighet att åka nästa år, gör det! Då har vi också möjlighet att mötas och fortsätta skoldiskussionerna där och då.

Inga kommentarer: