05 juni 2009

Vem ska använda Smartboarden?

För mig är det en självklarhet att eleverna har lika stor rätt att använda Smartboarden som jag. De sätter på den, använder den och stänger av den som vilken självklarhet som helst. Det är inte "min" tavla utan ett pedagogiskt hjälpmedel som vi som befinner oss i klassrummet kan använda oss av.
Döm då av min förvåning när några "gamla" elever berättar att de har Smartboard på sin skola, men det är bara lärarna som får använda dem.
Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!
Bild: Öpedagogen

2 kommentarer:

Webbhotellet Bineros blogg sa...

Svenska IT-profiler har våldsamt skilda uppfattningar om Smartboard, se den nya “Internet om tio år”-intervjun på http://blogg.binero.se

Öpedagogen sa...

Även om det är dyra investeringar ser jag pedagogiska vinster med användandet av Smartboarden (eller någon annan interaktiv tavla). Eleverna blir väldigt aktiva, diskuterar, prövar och formulerar problem och lösningar tillsammans med sina kompisar eller tillsammans med läraren på ett annat sätt än vad de gör om de har en mer "traditionell undervisning". Jag tycker absolut att Smartboarden har sin plats i den svenska skolan.