30 juni 2009

Obehöriga lärare

Under två dagar har jag lyssnat till kommunalpolitiker, lärare, fackpampar och andra människor som har skolan på ett eller annat sätt som sitt arbete. Under dessa dagar har jag börjat att reflektera kring två ord som ganska ofta dyker upp i debatter och seminarier - OBEHÖRIGA LÄRARE. Jag har funderat, blivit lite irriterad och nu har jag kommit överens med mig själv att jag inte tänker acceptera dessa två ord (kommer för övrigt att inte försöka använda dem alls i fortsättningen).

Vad då obehöriga lärare (var vissst tvungen iaf)? Man kan väl inte vara en lärare och sedan vara obehörig. De som arbetar i skolan och inte har en lärarutbildning ska över huvud taget inte kallas lärare. Fick idag reda på att LR inte ens låter outbildade vara med i deras fack. Nu har jag kanske stuckit ut hakan, men vem vill gå till en outbildad läkare, outbildad optiker, outbildad plastikkirurg, oubildad tandläkare, outbildad ..... vad det nu kan vara. Man kan dra diskussionen lite längre - vem vill arbeta som outbildad läkare, optiker, plastikkirurg, tandläkare (jo jag vet att de finns, men om man tänker efter).

Nej, jag tycker att vi i fortsättningen slopar dessa ord och använder något annat (har bara inte kommit på vad). Kanske du har något förslag?
Bild: Öpedagogen

6 kommentarer:

Öpedagogen sa...

Jag kom på det: VIKARIE!!!!

femfemman sa...

Vad kul att se dej på bild! joo, lärarvikarie blir nog bra!
Tack för dagen rapport från Almedalsföreläsningarna... jag gick min på hemsidan och tog kontakt med den som var ansvarig för "framgångsfaktor-föreläsningen" Fick snabbt svar med fler bra länkar! Suveränt!I morrn ska jag träffa Inga och Bobo ... de bor nästgårds - i småland. Spännande!

Student - Sami sa...

outbildad lärare kanske vore mer korrekt eller varför inte wanna be lärare? :)

Kan hålla med om att obehörig är lite missvisande då de är behöriga att vara lärare och får tom sätta betyg, enligt lpo 94, ifall den varit den undervisande läraren.

Meta sa...

En lärarvikarie kan ju vara en examinerad lärare, så jag skulle nog vilja ha ett annat ord!

Är lärarsubstitut eller lärarsurrogat för hårt?
/Janis

Öpedagogen sa...

Haha, kanske lite hårt. Men du har en poäng med att utbildade lärare kan vikariera. Den tanken behövde jag ha, nu får jag tänka vidare :)

Öpedagogen sa...

Nu har jag tänkt. Är du utbildad så ÄR du ju lärare, oavsett om du har tillsvidareanställning eller vikariat.