05 juni 2009

Mobiltelefonen - en del av våra ungdomar

Jag upptäckte något nytt idag när jag satt i en buss fullastad med alla våra elever på väg till vår årliga strandvandring. Man kan kanske inte kalla det för något nytt men jag har inte tänkt på det tidigare.

Så fort vi hade slagit oss ner i bussen plockade de flesta 11 och 12- åringarna fram sina mobiler. Några lyssnade på musik medan andra sms:ade och bluotoothade. Det var en febril verksamhet. När jag satt där i den febrila verksamheten som pågick undrade jag om man skulle kunna se allt som sändes kors och tvärs, fram och tillbaka i bussen. Jag tänkte mig att det ungefär skulle se ut som trådarna i ett spindelnät(kanske inte så välstruktuerade, men ändå). Jag själv kände mig mest som flugan som fastnat i nätet, lite bortkommen (även om jag är ägare till en mobiltelefon). Men det intressanta är att mobiltelefonen verkligen ÄR en del av deras vardag. Inte ens eleverna som satt bredvid varandra visade bilderna på sin mobil för sin kompis bredvid utan bilden skulle skickas till kompisens mobil. Här finns mycket kreativitet som skolan absolut skulle kunna ta tillvara på - se mobilen som ett pedagogiskt hjälpmedel och den kommer att finna sin funktion, precis som miniräknare och datorer till slut har gjort.

En elev ropar:
- "Vem skickade det här?"
Inget svar kom och jag (som tror jag har sådan koll på det mesta) sa:
- "Men det ser du väl på telefonnumret?"
- "Nej, det kom med bluetooth".
- "Jaha, sa en snopen fröken.

Japp, mobilen är en del av våra ungdomar=)

Inga kommentarer: