29 juni 2009

Lite smått och gott, sagt och tänkt på Almedalsveckan.

Jag har varit på tre olika seminarier idag. Alla pratar om att engagemang från läraren är en viktig framgångsfaktor. Om nu svenska skolan är så "dålig" som många säger - har och är vi oengagerade lärare som arbetar i den?

I en trappa stod mannen och pratade med en annan man:

- Föresten arbetade jag som mellanstadielärare under fyra år
- Jaha.
- Ja, jag var ju inte utbildad, men det var ett trevligt jobb....

Jaha, tänkte jag, den utbildade läraren. Är det så lätt, att arbeta som mellanstadielärare utan utbildning? Får man kalla sig för lärare när man inte är utbildad? Hur kan outbildade lärare få sätta betyg, betyg som är så avgörande för fortsatt utbildning? och så fortsatte mina tankar.

  • Lärande har ingen partipolitisk färg - så se då till att försöka komma överens, tillsammans är man ju stark som det heter. Vi i skolan väntar...
  • Att obehöriga lärare kan sätta betyg är en devalvering av begreppet och funktionen av betyget.
  • Det är ingen mänsklig rättighet att bli lärare, det ska vara SVÅRT att bli lärare (med tanke på diskussionen om kvaliten på lärarutbildningen).
  • Varför har inte alla lärare höga förväntningar på sina elever om nu förväntningar är en av framgångsfaktorerna för framgångsrika skolor?
  • Skolan måste ha visioner! En fråga som ställdels till allt skolfolk som var och lyssnade var: "Vilken är svenska skolans vision?" - det var knäpptyst i Spegelsalen där vi satt.
  • Lärarens arbete och resultat bör utvärderas/kontrolleras.
  • Är elevinflytande en framgångsfaktor i den svenska skolan?

... och fisken på bilden då? Jo, det var Greenpeace som vill få fram lagar som ska skydda våra hav.
Bild: Öpedagogen

6 kommentarer:

femfemman sa...

Visst är jag lite avundsam - fattas bara. Visste inte Att Almedalsveckan har så mycket mer än baratal från partiledare. Synd att man inte kan reprisera i t.ex. Stockholm, Göteborg ....då skulle fler människor få möjlighet att bli delaktiga. Läser med intresse även fortsatta referat! Anna-lena

Öpedagogen sa...

Hoppas att alla lärare, pedagoger och andra intresserade får upp ögonen för Almedalsveckans skolinnehåll, bl a genom min blogg. För det är precis som du säger - många förknippar veckan med enbart politik, vilket inte alls stämmer. Kanske dags att börja planera en Gotlandssemester till nästa år?

femfemman sa...

Joo, absolut... ligger bara för tidigt med tanke på makens möjlighet till semester -- eller är det olika från år till år? Har lyssnat på Ingvar Carlsson en gång i tiden och det var i JULI. Men maken är knappast intresserad av pedagogik... så det kankse vore läge för några dagar på ön, på egen hand. Tål absolut att fundera på... jag antar att programmet kommer ut på nätet ganska tidigt på våren.

Öpedagogen sa...

Ja fundera vidare du, så kanske våra vägar möts igen =)

Bobo sa...

Bra punkter du förmedlar vidare!
Tänkte lite som Femfemman att det bara var tal av politiker inte att det hndlade så mycket om skolan.

Vill nog åka dit jag också något år, kanske nästa, vi får se.

Hittat hit med hjälp av Femfemmans blogg, intressanta tankar du förmedlar.

Du ligger som en favorit hos mig =) hoppas att det är ok?

Öpedagogen sa...

Jag är gärna din favorit :D