26 juni 2009

Jag ifrågasätter det stora klädföretaget

Jag köpte en scarf idag. Jag gillar scarfer. Den här skulle kunna bli riktigt fin till vitt nu i sommar. Handtvätt stod det på scarfen. I med den i handfatet och så lite tvättmedel. Oooops... Var tog scarfen vägen? Vattnet i handfatet ändrade färg på mindre än några sekunder och jag tvättade, sköljde, sköljde, sköljde, sköljde ........ Vattnet blev aldrig riktigt klart. Oj! tänkte jag. Vilka färger och kemikalier är det här egentligen? Tänk om jag inte hade tvättat scarfen, då hade den säkert färgat av på mina vita kläder. Men sen, efter ett litet tag kom jag att tänka på dem i Indien som tillverkar dessa scarfer. Vilka risker utsätts de för, dagligdags? Finns det någon kontroll för alla dessa människor. Har den stora klädkedjan, där jag köpte scarfen, någon miljöpolicy? Jag tror alltid gott om svenska företag, men idag ifrågasätter jag detta klädföretag.

Just nu hänger scarfen på tork, utomhus, i den friska men varma vind som blåser.
Bild: Öpedagogen

2 kommentarer:

femfemman sa...

Här blåser det också. Trots att vi bor MITT inne i landet. Det där med klädtillverkning är en intressant och viktig fråga. Hur bör vi förhålla oss till billiga kläder som tillverkats utan miljöhänsyn eller tanke på hälsofaror för de som jobbar i tillverkningsprocessen? Dilemma - ska vi köpa eller bojkotta? Jag har inte svaret. Anna-lena

Öpedagogen sa...

Ja, det är verkligen ett dilemma men absolut en jätteviktig fråga. Ens egen plånbok eller andras chans till ett bättre och drägligare liv. Egentigen är det väl inte så svårt. Vi i västvärlden har så vi klarar oss. Hmm ja detta får jag/vi fundera vidare på.