01 juni 2009

Dreamhack på Skolforum

Det damp ner ett mail i mailboxen idag. Dreamhack kommer att finnas med på Skolforum i höst och kommer att erbjuda oss lärare att få spela och även lyssna på föreläsningar om hur dataspelandet är ett pedagogiskt verktyg. Vi ska också få en inblick i vad detta "slöseri med tid" är som våra ungdomar håller på med. Jag tror precis tvärtom.

Innan mailet komidag frågade jag en flicka i min klass vad hon lärde sig av att spela WOW (om det nu heter spela WOW:P). Det var intressant att höra hur en helt ny värld öppnade sig för mig (jag som trodde att jag visste vad WOW är insåg att jag inte visste ett skvatt). Fick lära mig skillnaden mellan att spela Warcraft och WOW - bara det säger ju en hel del (och jag som tycker att jag har sådan koll). Sedan kom självklart språkinlärningen in - hon berättade om chattandet, ordinlärning etc. Från och med idag har jag ändrat min inställning till vad WOW är och innebär. Dum som jag är frågade jag om hon inte kunde visa för oss i skolan. Hon tittade lite frågande på mig och sa att jag måste ju ha själva spelet för att kunna spela online. Ehhh, jaha .... sa jag och så skrattade vi glatt.

I mailet stod bl a följande:
– Vi ser det här som en enastående möjlighet att demonstrera potentialen i att använda dataspel som pedagogiskt verktyg, säger Per Strömbäck talesperson för Svenska dataspelsbranschen.

Jag ser redan fram emot Skolforum i höst

3 kommentarer:

Janne sa...

Finns en värld utanför den vanliga, lite tråkiga... Cybervärlden är kanske som andevärlden för dem. Jag har funderat på att låta mina elever blogga som redovisning, men inte kommit på formen ännu. Fortsätt upptäcka! /JANNE

Indriel sa...

Låter jättespännande!
Å din broder kommer att bli så NÖJD med dej om du ger dej in i WOW-världen....tror du inte ? ? ?
; )

Öpedagogen sa...

Det tror jag också, kanske kommer jag ha honom i släptåg den dag då jag sätter min fot på Skolforum :D