12 juni 2009

Det meningsfulla lärandet - ha!

Jag är besviken på mig själv och ifrågasätter min undervisning idag. Det är lätt att slå sig för bröstet och tala om vad mycket bra saker man gör, men när man inser att så inte alltid är fallet, ja då känns det mindre bra. Framför allt när det där bra, finns precis framför ögonen och jag ser det ändå inte.

Anledningen till detta är att jag idag har suttit på skolavslutning i vår kyrka och lyssnat på elever som spelar och sjunger. De är fantastiska, musiken och sången är deras intressen, det de brinner för, det de allra helst vill göra, här och nu och kanske även i framtiden. Jag hajar till och känner mig oerhört träffad, där jag sitter. Oops! Här i bloggen skriver jag om det meningsfulla lärandet - att hitta det gemensamma mellan elevernas vardagskunskaper/intressen och skolans värld. Gör jag det då??? NEJ och det inser jag där jag sitter i kyrkobänken. Här finns motorn, det egna drivet mitt framför ögonen på mig/oss och jag/vi fattar ingenting! Vi slösar bort oerhörda resurser och därigenom kanske också släckt ett och annat stjärnöga.
Jag pratar om eleven, vars röst berör oss så mycket att ögon tåras och stämningen kan vi ta på där vi sitter i kyrkan. Får eleven tid i svenskan eller på engleskan att komponera egna låtar? Nej!
Eleven, vars elgitarrsolo som gör att vi undrar om det är en världsstjärna som gjort entre i vår lilla kyrka. Får denna elev komponera musikstycken på musiklektionerna? Nej!

Jag är glad över att jag öppnade mina ögon men oerhört ledsen över den tid som inte har utnyttjats till det meningsfulla lärandet för eleverna...
Bild: Öpedagogen

3 kommentarer:

Anonym sa...

BRA reflektion Öped!

/Joachim

femfemman sa...

Nä, nu får du skärpa dej" Du är ju SKITBRA! Men visst har du rätt på ett sätt - vår undervisning når inte alla elevers kärna. Men vi gör så gott vi kan -- du göor BÄTTRE än de flesta andra! Vi hörs! Anna-Lena

Fröken T sa...

Jag tror att det är inbyggt i yrket, den där otillräckligheten. En kan inte göra allt men man kan göra mycket (tillsammans kan man göra ännu mer) och det är jag övertygad om att du gör och att du dessutom gör det bra =)