09 juni 2009

Datorklassrum

Hela dagen har jag tillbringat i ett dataklassrum för att lära mig vad IT´s Learning är. 24 datorer uppställda, rad efter rad. Där satt vi, och ni får gissa om det var flest män eller kvinnor i detta rum? Ja just det, männen var i majoritet. Det är konstigt. Då jag arbetar inom F-6 så är det alltid kvinnor som är i majoritet så fort vi har fortbildningsdagar eller liknande. Men så fort vi börjar prata teknik, datorer, IKT - ja då dyker männen upp - konstigt fenomen.

Jag funderade också över själva rummet, datarummet. En stängd och låst dörr, gamla datorer i långa rader. För mig är det inte detta som är ett datorrum. Datorerna ska vara utspridda i de "vanliga" klassrummen, inte stå uppradade som soldater som är klara för avmarsch. De ska vara lättillgängliga för den elev som behöver en dator, just här och nu. Som det såg ut här måste eleven antingen gå dit på en bestämd tid eller försöka få tag på datorläraren som ska låsa upp - nej hualigen vilken hemsk tanke.
Hur ska vi få datorn som en del av den dagliga undervisningen när det ser ut så här? Och jag är rädd för att den skola jag befann mig på idag inte är något undantag.

Vår skola är i alla fall ett undantag, där står 13 datorer utposterade lite varstans i alla klassrum. Eleverna går dit där det finns en ledig dator, oavsett vad som för övrigt pågår i just det klassrummet och det är helt OK.

Det ultimata vore till slut att alla elever har sina bärbara datorer, surfar trådlöst och sätter/ställer sig där det passar bäst för tillfället.

2 kommentarer:

jocoophv sa...

Intressant tanke det här med datorer i undervisningen, på ett mer direkt plan än tidigare.

Saken är väl den att om det exempelvis finns tillgång till trådlöst nätverk är inte "risken" stor att elever använder datorn till annat än vad som är tänkt under skoltimmar? Förutsatt att man använder dem under lektionerna.

Jag skrev för någon dag sedan ett inlägg om digitala skolböcker utefter en artikel i metro: http://jocoophv.wordpress.com/2009/06/09/nyhetslasning-digitala-skolbocker/

Ett alternativ hade ju varit att skapa ett nätverk som bara täcker skolans egna lokala nätverk med eventuellt skolmaterial osv.

Intressant ämne.
//jomabivi89

Bobo sa...

Jag jobbar i Falkenbergs kommun och har under ett läsår jobbat med, 1-1, dvs. 1 dator/elev. Det gäller elever som går i årskurs sju till nio.
Kommunen har valt att inte strypa tillgången på nätverk/internet. Vi var också lite frågande i början, är det riktigt lämpligt? Men de menade att vi kan inte alltid låta eleverna leva i en skyddad verkstad, de måste själva kunna lära sig om vilka sidor man går in på och vilka man ska undvika. Och det har gått mycket bra, vad jag har förstått.

Vi hade på ett tidigt stadium besök av Mats från Netscan, som talade om farorna på nätet, vad det gäller bilddagbok, snyggast.se osv. De tog till sig hans ord på ett mycket bra sätt, och lärde sig mycket om dessa sidor vid det tillfället.

Annars har varje undervisande lärare ett ansvar på sina lektioner och berätta om just det som kan vara mindre bra sidor och spel.

Så hos oss funkar de bra!