28 juni 2009

Almedalsveckan - here I come!

Även om jag är ledig ser jag fram emot seminarier, debatter etc under Almedalsveckan. Nu har jag möjlighet att gå lite hit och lite dit, titta in här och sedan gå ut där. Under veckan finns 1041 olika evenemang att lyssna på och delta i. Jag har självklart mest riktat in mig på de evenemang som på något sätt har med lärande och IT att göra. Det är ofta väldigt korta evenemang, ca 1 - 1½ timme långa ... och ... tyvärr krockar de intressantaste med varandra. Vad sägs om t ex följande evenemang:
  • Hur höjer vi resultaten på IV-programmet? Att motivera lågmotiverade (Fryshuset)

  • Vad hände med den svenska skolpolitiken? (Lärarnas Riksförbund)

  • Nyfiken på utomhuspedagogik? (Nationellt Centrum för Utomhuspedaogik, NCU)

  • Varför lyckas en del skolor bättre än andra? (Sveriges kommunder och landsting)

  • Ingen älskar ett barn som inte lyckas. (Fryshuset)

  • Ut med eleverna! - så når vi ökad hälsa, kunskap och motivation i skolan (NCU)

  • Det digitala klassrummet är här! (Sveriges Utbildningsradio AB)

  • Upphovsrätt, yttrandefrihet och mångfald (Svenska Förläggareföreningen)

  • Vad händer med skolan efter valet 2010? (Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund)

  • Blir skolan bättre av kunskapsmätningar? (SAMspråk)

  • Lösningen på framtidens kunskapsbehov (Föreningen Svenska Science Center)

  • Lärande i science center - en upplevelse utöver det vanliga (Dalénium - Science Center

  • Bättre betyg med utveckling av sociala och emotionella kompetenser

  • Vem är klok i skolans värld? Har skolan utlärningssvårigheter eller har eleven inlärningssvårigheter (Psykologförbundet)

  • Finns det mer än kunskap i skolan? (Lärarnas Riksförbund och SECO)

  • Bättre skola med IT-stöd - lokala insikter och internationell utblick (Microsoft)

  • Vuxna behövs på nätet. Men är vi vuxna uppgiften? (Fryshuset)

  • Man kan inte ha kaos både i huvudet och hemma (Hjälpmedelsinstitutet)

  • Varför är upphovsrätten viktig för skolbarn och studenter? (Läromedelsförfattares Förbund m fl)

  • Vad är vinsten med friskolor? (Almega och Friskolornas Riksförbund)

Oj, var det så här många evenemang jag vill gå på. Hmmm.. vi får se vilka det blir och vilka som kommer att krocka med varandra. Jag lämnar lite fortlöpande funderingar under veckan som kommer.

Bild:Öpedagogen

2 kommentarer:

Joachim sa...

"Vem är klok i skolans värld?" hade jag gärna fått en rapport från...

Öpedagogen sa...

Återkommer på onsdag :)