18 maj 2009

Vart tog IKT tankarna vägen?

Jag ser mig omkring på era bloggar och inser att jag finns med på många sidor där huvudinnehållet handlar om IKT (jag bugar och bockar=)). Samtidigt inser jag att mina tankar kring IKT just för tillfället har avstannat, steltnat, kallnat - kalla det vad ni vill. Inte för att jag inte är intresserad - JAG ÄR VÄLDIGT INTRESSERAD AV ALLT SOM HAR MED IKT ATT GÖRA.

Däremot har jag satt ner klackarna i marken, stannat till och ifrågasätter just för tillfället "allt" som jag gör, säger och tänker. "Varför gjorde jag så där?", "Varför sa jag så när jag kunde ha sagt si?", "Hmmm, hur tänker jag kring det här?" osv. Jag läser Vygotskijböcker, tänker nytt, tänker gammalt, tänker på korsan och tänker på tvärsan. Av denna anledning har IKT och skrivandet om det här på bloggen kommit lite i skymundan.

Jag vill komma till botten med det teoretiska för att jag ska veta varför jag gör som jag gör i det praktiska.
Ehhhhh? hänger du med?
Bild: Öpedagogen

6 kommentarer:

Henrik Widaeus sa...

Både och tror jag - själv är jag inte så förtjust i begreppet IKT... i min värld finns inte en värld i och en värld utanför IKT - mina egna barn visar mig hela tiden hur deras värld inte är uppdelad på det sättet... däremot är det viktigt att vi tänker efter vad det är vi gör... just nu är min största inspirationskälla Deleuze - och jag tror att han kan ha bäring på skolan också - läs förslagsvis introduktionen på google boksök av http://books.google.se/books?id=B9xLrS6mpGoC&printsec=frontcover&dq=deleuze - begreppet rhizome tycker jag är spännande :-)

gabriella lönnroos sa...

Hej!

Jag saluterar ifrågasättandet. Frågetecknet ger alltid tyngd till det eventuella stundande utropstecknet.

Ifrågasätt IKT men titta gärna på vad eleverna som tävlat i Webbstjärnan åstadkommit under tiden. Jag hoppas verkligen att du har möjlighet att följa Webbstjärnans prisutdelning som går av stapel imorgon. Elevernas talang är minst sagt imponerande!

Evenemanget videosänds live på www.webbstjärnan.se och består av tre delar, sänd direkt från konferensen Framtidens lärande - är här och nu!

# Förspelet är mellan kl ca 15.15 och 16, då mixar vi in livevideo från några utvalda skolor med förinspelat material från dem och vår webbvideoproducent Moderna filmer.
# Prisutdelningen pågår mellan kl 16 och 17 och är i princip bara live från scenen i Nacka Strand.
# Ett kortare efterspel börjar kl 17 och rundar av det hela.

Må väl! (Och informera mig gärna hur det går med IKT-ifrågasättandet.)

/Gabriella

Öpedagogen sa...

Henrik - självklart genomsyrar IKT allt!! Det är väl så vi får hoppas att de nya kursplanerna blir - genomsyrade av IKT =)

Gabriella- tack för dina tankar kring IKT. Hade gärna sett livesändningen men sitter då i utvecklingssamtal. kanske kan man se den i efterhand. Hoppas ni får en helt underbar dag i webstjärnans tecken =)

Gabriella sa...

Självfallet kommer det att gå utmärkt att titta på prisutdelningen i efterhand.

joha88 sa...

Det är så skoj att läsa att du Tänker om

TänkOM:

Öpedagogen sa...

Ack så roligt att tänka om, men även lite förvirrande =)