04 maj 2009

Var tar det pedagogiska sekundrarna, minutrarna, timmarna vägen?

Jag blir obehagligt medveten om att så mycket annat tar över det pedagogiska arbetet. Det här "andra" tränger sig in i vår arbetsdag. Det tar plats, där plats inte skulle ges. Tänk om det pedagogiska fick vara det som genomsyrade alla sekundrar, minutrar, timmar, dagar, veckor, månader, terminer, år i skolan.

Jag undrar hur mycket tid det blir per dag, per vecka, per månad, per termin, per år?

Vad göra, för att förändra? Jag funderar.
Bild: Öpedagogen

3 kommentarer:

femfemman sa...

Jag har länge haft samma tankar ... men har absolut inget svar. Samtidigt så måste vi ju vara en del av samhället - och det finns väl ingen som får jobba ostört.... ja, det är ett dilemma...

Öpedagogen sa...

Jag har heller inget svar. Visst är vi en del av samhället men vi har också ett uppdrag i våra styrdokument och ofta känner jag att vi "slösar" med tiden. Tänk vad mycket vi (lärare och elever) tillsammans skulle få gjort om vi kunde få arbeta lite mer "ostört" ...

Inga sa...

Håller med om att det finns så många uppgifter som "stör". Fast ibland tänker jag att det kanske är det där som strör som är livet.