25 maj 2009

Toabesök

Läser i Lärarnas tidning om Barbro Lundblad, barnsjuksköterska och doktorand vid Sahlgrenska, som i juni lägger fram en avhandling om skolelevers möjligheter till toalettbesök

.. Hur ska man som lärare agera?
- Jag menar att man bör vara lite flexibel och låta eleverna göra toalettbesök under kortare pauser i undervisningen. En kissnödig elev har sannolikt väldigt svårt att koncentrera sig, därför är det inte mycket vunnet med förbud.

Jag blir alldeles förskräckt när jag läser detta. Läser jag mellan raderna inser jag att det finns lärare i detta avlånga land som INTE tillåter sina elever att gå på toaletten under lektionstid - MEN HALLÅ?????
Jag skulle aldrig ens komma på tanken att eleverna ska "fråga om lov" för att gå.
Ska vi lärare fråga rektor om lov när vi béhöver gå ........?
Skärpning!!!
Bild: Öpedagogen

2 kommentarer:

Fröken T sa...

Håller med dig, tycker det är en kränkning att inte låta den som behöver gå på toaletten, dricka vatten eller ta sig en frukt. Min gräns går vid revbensspjällen som en elev hade med sig en gång, det passar liksom inte ihop med böckerna :-)

Öpedagogen sa...

Nej, det kan ju bli lite i kletigaste laget =)