06 maj 2009

Hur gör du när du läser? blev frågan jag ställde till eleverna

Idag har det skett - ett tillfälle som jag alltid kommer att komma ihåg. Jag tycker om att diskutera med eleverna - fånga det gyllene tillfället, knyta an till något som eleverna säger.

Efter att eleverna hade läst färdigt på morgonen säger en elev: "Jag läser så sakta".
Hmmm funderade jag någon sekund.
-Alla läser vi på olika sätt, sa jag.
Jag ställde frågan: "Hur gör du när du läser?" och det blev tyst länge ...
- "Jag bara läser", sa en elev.
- "Hur då, läser du alla bokstäver eller läser du hela ord eller bara början och slutet på ett ord, blev min fråga.

Alla elever var i alla fall överens om att de inte läste bokstav för bokstav. De kom fram till att det hade de gjort när de började att läsa.

-"Jag läser nog liksom hela ordet, inte varje bokstav", sa en annan elev.
-Mmm, så gör nog jag också, sa den tredje.
- "Ehh, jag vet inte hur jag gör, jag bara läser, sa ytterligare en elev.

Jag berättade att när jag själv läser vet jag aldrig namnen på de som finns i boken (nästan aldrig i alla fall). Jag bara vet att de börjar på M eller P eller K.

-Ha, så gör jag med, sa en av eleverna.
- "Jag hoppar nog över de där små orden som inte betyder så mycket", sa någon annan.
-Vilka små ord tänker du på?", frågade jag.
-"och, på, till, det, att och alla de", svarade eleven.

... och så fortsatte diskussionen.

Det var så intressant att de fick sätta ord på hur de gör när de läser. En elev sa: "Nästa gång jag sätter mig för att läsa kommer jag ju tänka på HUR jag LÄSER!", det kommer att kännas jättekonstigt.
- "Du kommer säkert att tänka på det i början, men när du väl kommer in i boken kommer du glömma bort det och försvinna in i boken.
Äh, jag får inte riktigt till känslan när jag skriver om det, men det var som om jag njöt av en god karamell, en som räcker väldigt lääääääääääääääänge..
Bild:Öpedagogen


3 kommentarer:

Indriel sa...

Jag har sagt det förut och jag säger det igen; jag skulle ha ÄLSKAT att ha dej som lärare! Du är så himla duktig på att få igång elevernas reflekterande.....det är guld värt!!

NattiKRAM från trötta mej..

femfemman sa...

Intressant - jag måste ställa samma fråga till mina elever, efter morgondagens morgonläsande!

Öpedagogen sa...

Ja gör det, hör gärna av dig om vad svaren blev :)