19 maj 2009

Från skolkunskap till vardagskunskap

Jag var nyfiken på hur eleverna kunde använda sig av skolkunskapen i deras vardag. Så här tyckte de:

Elev: Jag kan ha användning av datan när man jobbar med ett projekt.

Elev: Jag utforskar geometriska figurer. Jag tänker göra ett spel om de geometriska figurerna och då kan man ha det till barn och sen lära dem.

Elev: Jag har jobbat med datortemat. Om någon blir av med hörseln så använder man bildspråket. Jag har arbetet med bild. Man kan rita bilder om någon blir av med hörseln.

Elev: Jag har haft mycket bild idag och lite matte. Jag tror att jag kommer ha användning av bild för att blir mer kreativ. Matten kommer jag att ha användning för när jag ska räkna kronor, mäta saker.

Elev: Jag har gjort temat (data) så jag har tagit kort och då så är det som om att jag tränar att bli bra på att fota, t ex om jag skulle bli fotograf i framtiden.

Elev: Jag har jobbat med engelska. Jag kan ha användning av engelskan om jag ska resa.

Inga kommentarer: