08 maj 2009

Eleven fick syn på sitt lärande - ett uppdrag vi har

Idag har eleverna fått syn på sitt lärande. Vi gick igenom en bedömningsmatris som vi har i engelskan. Det var många suckar innan, det såg inte vidare roligt ut och det var nytt, första gången vi gjorde det. Men när vi hade gått igenom matrisen, eleverna hade fått markera var de befann sig, tittat på vad de kan, vad de har möjlighet att utveckla etc. blev elevkommentarerna ungefär så här:

- Det var ju bra med matrisen, nu vet jag vad jag kan =)
- Nu vet jag vad jag ska sträva emot =)
- Jaha, är det det här jag ska lära mig =)
- Oj, jag kan ju en hel del =)

Så kan det bli när man diskuterar och får syn på sitt lärande.
Bild: öpedagogen

2 kommentarer:

Fröken T sa...

Underbart att läsa om hur du lyckas få eleverna att se sitt eget lärande. Jag blir så inspirerad av att läsa din blogg :-)

Öpedagogen sa...

Jag är inne i ett stort förändringsarbete angående mitt sätt att arbeta. Detta är en del av det =)