Eleven ville absolut lära sig ekvationer.
Gör det sa läraren.
Eleven satte igång att skapa egna ekvationer - 8 + X = 12 osv.
Det blev lite problematiskt när eleven skrev 4/8 = X.
- Vaddå, säger eleven när eleven skrivit in detta på miniräknaren ... 0,5 .... nej det går nog inte, det är ju inte ett mattetal.
Vi diskuterade fram och tillbaka. Jag frågade eleven om eleven och sju kompisar skulle dela på 4 kronor
- HUr mycket skulle ni få då?
- Jag älskar pengar, svarade eleven och svarade ganska snart att de skulle få 50 öre per person.
- Aha!!, svarade eleven, då är ju 0,5 ett riktigt svar
=)
Vi som lärare skulle behöva ta in mer decimaltal och negativa tal i matematiken. Många elever blir osäkra när de möter dessa "främmande tal" ...
21 maj 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Definitivt. De fyra räknesätten, decimaltal, negativa tal, konsten att flytta ett tal från ena sidan likhetstecknet till den andra med teckenbyte inom alla räknesätt, och vad likhetstecknet faktiskt betyder. De behöver drillas i detta, om och om och om igen, för det är otäckt många som går ut grunskolan utan dessa kunskaper.
Precis så är det!!
Skicka en kommentar