15 april 2009

Vad är ett decimaltal?


Vi lärare tar så mycket för givet. Det gäller verkligen att lyssna in, höra vad eleverna säger och vad de INTE säger. Igår insåg jag att en elev inte förstod "Skriv på ett ungefär hur mycket ishockeyklubban kostar". När jag till slut förklarade att ungefär (i det här sammanhanget) var detsamma som att avrunda säger eleven: "Jaha, då vet jag precis". Ett litet ord som ställde till stora problem. Det ska också förtydligas att det på intet sätt låg någon brist hos eleven, snarare en brist hos läraren (jag) som inte varit tillräckligt tydlig.

Idag ville jag att vi skulle prata om decimaltal. Jag skrev upp frågan "Vad är ett decimaltal?" på Smartboarden och väntade med spänning på vad eleverna hade för uppfattning om detta matematiska begrepp. Det blev tyst, tyst, tyst, tyst ... länge. Jag skrev in ett decimaltal på Smartboardens miniräknare - 9.6 och undrade hur man skulle säga talet. Här kom svaret direkt: "nio punkt 6". Alla elever var överens om detta och så var matematikdiskussionen igång.

Jag plockade fram positionsmaterial för att eleverna skulle få prova, tala och förstå. De fick lägga 9 hela och 6 tiondelar (vi hade också ett litet papper med ett decimaltecken på). Vad kunde nu detta heta? Efter mycket hummande, tänkande, funderande, gissande så kom vi till slut fram till att tiondelar hette tiondelar. Jag skrev nu in ett nytt decimaltal på miniräknaren - 7.6. Kan ni lägga det här decimaltalet? Ja, det kunde de. I grupper om 3 elever var aktiviteten och diskussionen igång omedelbart. "Kan ni nu säga vad ert decimaltal heter?" "Jaaa! Sju hela och 6 tiondelar" och så fortsatte vi. Jag undrade också var man hittar decimaltal, IRL. Jo racingtävlingar var det enda förslaget.

Det blev en bra lektion. Jag tror att de lärde sig mer på den här lektionen än vad de hade gjort om de bara hade suttit och adderat och subtraherat decimaltal i boken. Nästa matematiklektion fortsätter vi för att se vad de kommer ihåg av dagens lektion. Det ska bli spännande!
Bilder: Öpedagogen

2 kommentarer:

Indriel sa...

Jag ÄLSKAR dina mattelektioner!!
Tänk om jag hade fått tillgång till en pedagog med din helhetssyn när jag slet mej igenom alla dessa hemska mattelektioner under 12 års tid i skolan...Då kanske jag hade FÖRSTÅTT vad det var jag satt och gjorde...och inte bara bankat in "räknemetoder" utan verkligt innehåll..*Suck*
Nu dröjde det ända upp till KomVux i 30årsåldern innan polletten trillade ner och matte blev roligt för att jag förstod...! Jag fick ett MVG och kände att jag kunde släppa taget om tanken att jag "var korkad". Underbart!

All heder åt dej min vän som är en så inspirerande och inlyssnande pedagog! Du gör skillnad - det har jag sagt förut, och jag kommer säkert att säga det igen - för det är jag HELT säker på att du gör.
= )
Stora KRAMEN...

Öpedagogen sa...

TACK!!!