12 april 2009

Utmanar du dina elever?

Hur utmanar vi våra elever i den svenska skolan?

Sitter eleverna snällt och gör som läraren säger?
Ifrågasätter eleverna den undervisning som bedrivs?
Vet eleverna om sina rättigheter i den svenska skolan?
Känner eleverna till målen i våra styrdokument?
Tycker eleverna att det är tråkigt eller stimulerande att gå till skolan varje dag?
Vad gör vi, pedagogerna, för att utmana och därmed "tända elevernas stjärneögon"?
Vad gör pedagogerna för att "hitta och förstå" elevernas förförståelse?
Hur många av eleverna gör det som de faktiskt redan kan?
Gör vi som vi "alltid har gjort"?
Vad är det som gör att vi gör som vi gör?
Är vi rädda för att utmana då eleven kanske vet mer än läraren?
Vågar vi utmana eleverna?
Vem är till för vem i skolan?
Hur gör du när du utmanar dina elever?

Har du någon ytterligar fråga som vill in på "listan"?
Bild: Öpedagogen

4 kommentarer:

Janne sa...

HEJ
Jag utmanar mina elever bland annat genom att inte bara ha prov som kontroll av kunskaper.
Att skriva personliga brevsvar är en bra grej, drama/teater en annan. Debatter mellan olika åsikter i klassrummet funkar också.
Kluriga hemprov är kul...Brukar ibland göra det i demokrati då de ska besvara ett brev från en Zaphod Beeblebrux från planeten Belox 5 (ja namnet är från Liftarens guide till galaxen). Grundtanke: Hur berättar man om demokrati och samhälle för någon som INGET vet om vår värld?
Brukar bli bra svar.
En personlig favorit är när vi dramatiserade ett brandtal av en rasist som klassen sedan fick besvara i brevform.
Jag spelade P-G" rasisten framför klassen med talarstol och snaggat hår. Efteråt hade vi samtal då jag fick "rolla av" och sedan fick de en kopia på talet för att bemöta och kritisera. Jag minns att det vid första försöket bara blev VG och MVG som resultat eftersom alla hade så många tankar, argument och kopplingar till verkligheten, sedan var de skitförbannade dessutom... Bara att ta fram höga betygen.../ha det!

Öpedagogen sa...

Jag visste väl att det finns kreativa lärare. Dina elever har dragit en vinstlott ;). HOppas att dina tankar kommer elever till del i en annan del av Sverige...

L sa...

Jag utmanar mina barn med att försöka få dem att förklara hur de tänker. Ibland vänder jag upp och ner på saker de tar förgivet för att få dem att tänka i andra banor. Jag inspirerar dem med material som de inte känner till, visar dem möjligheter till vidare utforskande, utmanar dem till att göra själva när de inte tror på sin egen förmåga. Min roll är att vara ett motstånd inte en källa att ösa "rätt svar" ur. Jag stärker deras självkänsla genom att visa dem var de gjort/ vad de kan genom bilder,filmer m.m. och visar dem att de är resureser för varandras lärande.

www.pedagogikframtid.blogspot.com

Öpedagogen sa...

L: Oj vad jag gillar att du beskriver dig som ett motstånd - formuleringen är utmärkt och alldeles lysande :) Fram för fler motståndare i våra skolor