28 april 2009

Tredimensionella geometriska figurer

Idag fick eleverna göra en diagnos från Skolverkets matematikdiagons Diamant. De skulle benämna tredimensionella geometriska figurer. De skulle också kunna tala om hur många sidor, hörn och kanter dessa hade. Till sist skulle de kunna tala om vilka geometriska figurer man behöver för att kunna bygga en pyramid, kub, rätblock och en cylinder. "Självklara" saker kan man ju tycka - men icke. Hmm, tänkte läraren. Hur ska vi gå vidare?

Jag började att leta i mina pärmar och hittade "mönster" för att göra kuber. Jag behövde fler mönster för att kunna göra pyramider, rätblock, cylindrar och koner. Sagt och gjort - jag googlade. Till sist hamnade jag på en mycket användbar sida. Bara att leta upp vilken 3D geomterisk figur man vill ha, klicka på PDF och sedan skriva ut. Se till att ni går in och tittar på den - mycket användbar. Så nu sitter jag här hemma och klipper och klistrar. Vill se vad som är lätt, svårt eller knepigt innan eleverna imorgon får sätta sig och klura. När de sedan har byggt sina figurer ska de också i ord få förklara hur många sidor, kanter och hörn den består av och vilka geometriska figurer man behöver för att bygga den. Kanske kan vi utveckla det till någon slags berättelse/saga/historia.
Bild: Öpedagogen

2 kommentarer:

joha88 sa...

Men tack så mycket! Fantastisk resurs. Ligger nu på min Delicious! http://delicious.com/joha88

Mattehäxan sa...

Visst är den bra! Hade glömt bort den, tack för återinförandet av det glömda. ;-)