11 april 2009

Matematikjakt

Jag vaknar med ett ryck och inser att jag har glömt bort matematiken, lagt den åt sidan, tappat fokus, irrat lite åt fel håll. (Eh tänker ni, är hon inte ledig på påskafton? Jo det trodde jag med, men som jag skrivit tidigare här på bloggen, så är jag mest kreativ på morgontimmarna OCH jag har verkligen varit ledig, därav de lite mindre "skolaktiga" blogginläggen de senaste dagarna). Nu beger jag mig på matematikjakt för att åter hitta det jag en gång hade tankar kring ... och jag har verkligen mycket tankar kring detta ämne.

Jag har lagt matematikboken lite åt sidan för att istället samtala, argumentera, diskutera, reflektera tillsammans med eleverna. De undrar ibland när vi ska räkna matematik och blir överlyckliga när de får arbeta i matemaikboken - hmm vad säger det egentligen?. Inget ont att använda en mattebok, men den får inte styra undervisningen utan den får vara en del av en pedagogiskt genomtänkt matematiklektion. Och vaddå matematiklektion? Vi behöver inte sitta i ett klassrum, på just en matematiklektion för att arbeta med matematik. Matematiken finns omkring oss hela tiden, oavsett var vi befinner oss - i tidningen, i affären, på sportarenan, i litteraturen, i maten, i bilen, till havs, i luften, i musiken ... ja precis överallt. Så vi måste lyfta fram vardagsmatematiken och få eleverna att inse att de lär matematik för livet....

Förstår de det kan vi kanske sluta prata om dåliga resultat och matematikkriser i Sverige idag och se matematikframtiden med stor tilltro...
Bild: Öpedagogen

3 kommentarer:

Mattehäxan sa...

Nu börjar det likna nåt! A halleluja moment här på morgonen! Mera mera mera!

När hettan lagt sig, det har slutat gunga och Mattehäxan kan börja tänka igen: Ja, du har helt rätt i att matematikboken inte är fy skam MEN att matematiken är större än boken. För att hitta förståelsen hos barnen/ungdomarna måste vi våga använda omvärlden och deras egna tankar! Att hitta deras värld och applicera matematiken till den kan öka förståelsen för matematiken.

Mera reflektioner om lärandet, MERA MERA MERA!
Nu fick du igång mig!
kram / Mattehäxan

Peter sa...

Jag o mina mattekollegor har så långt det är möjligt lagt boken åt sidan och genomför matematiklektioner via projekt kopplade till verkligheten, diskussioner och liknande vilket är mer engagerande för eleverna. Boken finns kvar, men då som referens, fast jag personligen försöker nyttja de resurser som finns på nätet och förmedla dessa till eleverna. Matematik är inte att räkna 10 uppgifter i en bok och sedan tro att man lärt sig området...

/Peter

Öpedagogen sa...

Mattehäxan: Reflektera mera - ABSOLUT!! Det är så vi kommer vidare med vårt pedagogiska tänk. Och att ha möjlighet att göra det via bloggen är fantastiskt - Oavsett var vi befinner oss i vårt avlånga land/i vår värld, finns det alltid utmärkta pedagoger att bolla med och ta del av deras tankar.
Peter: Jag håller med dig till 100%. Att vara väl insatt i strävansmålen i matematik och Lpo94, det är utgångspunkten. Vad man sedan gör av det - är upp till lärare tillsammans med eleverna. För de MÅSTE vara delaktiga i sin egen lärprocess :D