21 april 2009

Lokal pedagogisk planering

Jag har under hela dagen suttit och diskuterat skriftliga omdömen (både till form och innehåll) med kollegor från flera grannskolor. Det har varit intressanta diskussioner men jag tycker att diskussionerna ofta fastnar i formen, istället för i innehållet. För mig är det oväsentligt om vi har ett papper som ser ut si eller så men för många lärare verkar detta vara väldigt viktigt.

Vi har under hela läsåret diskuterat skriftliga bedömningar, formativ/summativ bedömning och idag dök ett nytt begrepp upp: "Lokal pedagogisk planering". Detta begrepp är nytt för mig och dök upp i samband med Skolverkets webbkonferens angående IUP. När vi lärare satte igång att diskutera begreppet inser jag att vi ser så väldigt olika på samma sak. Det är intressant och utvecklande och kanske är det det som är själva grejen. För mig är en lokal pedagogisk planering de strävansmål som jag kopplar ihop med det arbete/tema/kurs som vi ska läsa, oavsett ämne. Min planering för att kunna bedriva en undervisning som har stöd i våra styrdokument.

Det som jag däremot inte riktigt har fått klart för mig än är hur jag ska kunna bryta ner strävansmålen så pass konkret så att jag kan "stämma av" detta mot elevens arbete/prestation - alltså när jag och eleven ska bedömma det arbete som har gjorts - DET FUNDERAR JAG PÅ JUST NU OCH KOMMER SÅ ATT GÖRA EN TID FRAMÖVER.

Något du vill tillägga i debatten?
Bild: Öpedagogen

Det är fler än jag som funderar kring detta. Gå in hos Fröken T och läs mer ...

3 kommentarer:

Fröken T sa...

Sitter just nu och läser "Att skriva skriftliga omdömen" och har precis samma funderingar som du.Hos oss är formen klar vi använder oss av digital IUP, Unikum. Det betyder att det vi skriver blir synligt för många och det skapar många diskussioner hur man skriver och hur man förhåller sig till målen, nyttigt och svårt.

Öpedagogen sa...

Åh vad skönt att höra att fler funderar ;) Det är inte lätta saker att ta ställning till (och det kanske det inte heller ska vara). Bedömning skulle vi diskutera mer, både här i bloggvärlden och i vardagen.

Fröekn T sa...

Länkade tillbaka till dig :-)