24 april 2009

Jag hade bestämt mig: Inte ta med penna och papper. Det var ju bara en kort föreläsning på 1½ timme. Nog måste jag komma ihåg "allt" även fast jag inte hade anteckningsmaterial med mig? Eller? Jo det skulle jag ju kunna. Påklädd, cykelnyckel i handen och handen på dörrhandtaget. Jag tvekar. NEJ!! Jag kan inte gå utan penna och papper - så jag gick halva vägen. Jag tog med mig en röd penna, papper kunde jag nog få tag på där. Så med pennan i innerfickan cyklade jag iväg.

Vart då undrar du?

Henrik Fexeus, föreläste om "Konsten att läsa tankar". Vilken suverän fredagseftermiddag!! Inte var jag speciellt glad över mig själv när jag insåg att jag bokat in en fredagseftermiddag, men så här efteråt är jag överlycklig - HE MADE MY DAY!


På bilden ovan ser du mina nedklottrade anteckningar. Det papper som jag till slut fick tag på var inte större än 8 x 15 cm. Om du får ut något av anteckningarna - nja.... Men jag är så glad över att jag tog med mig pennan. Inser att jag faktiskt inte kan lyssna på någon annan om jag inte antecknar.

Henrik pratade om att anpassa röst och kroppsrörelser och på så sätt etablera kontakter med praktiskt taget vem som helst. Om jag är ärligt intresserad av att skapa en god relation till en annan människa kan jag faktiskt göra det. Att kommunicera med andra människor är detsamma som att påverka dem. Du kan t ex anpassa ditt sätt att prata i telefon med en person. Om du ändrar hastighet efter den person du pratar med, lika fort, sakta, tyst eller liknande, kommunicerar du på ett effektivare sätt än om du inte gör det. Henrik Fexeus uttryckte det som att "Man bjuder upp till dans" - Gör likadant som din partner och ni kommunicerar på samma nivå

Detta var en sådan intressant föreläsning att jag måste ta reda på vem denna kille är. Tydligen har han skrivit böcker. Det jag vet är att han varit programledare för TVprogrammet Hjärnstorm. Jag ska undersöka detta vidare.

Och om du någon gång har förmånen att kunna gå på hans föreläsning, GÖR DET!!

Inga kommentarer: