14 april 2009

Jag geometritänker

Jag geometritänker. Jag tänker på cylindrar, kurvor, diametrar, vinklar, trianglar, kuber och mycket annat. Vi ska arbeta med geometri. Jag vill att vi ska förstå, jämföra, använda, argumentera, dra slutsater, formuler, undersöka, gå ut, gå in, sitta, stå, krypa, rita, färglägga och .... ja lite till.

Jag läser styrdokument, jag läser annat. Av all denna mix så framträder (i mitt huvud just nu) vad vi ska göra under ett par veckor framöver. Men det kanske inte alls blir som jag tänkt (det är ju det fina i kråksången). När vi börjar diskutera i klassen kanske mina tankar får ta en helt annan väg - men det vet jag inte nu, det vet jag då. Det får jag kanske återkomma om ...

2 kommentarer:

Mattehäxan sa...

Härligt det låter! Känns som du reflekterar själv samtidigt som du inte är rädd för nya utmaningar med eleverna, att du inte alltid behöver ha svar på tal och att du inte alltid behöver veta vart dagens lektion är på väg...vågar utmana!

Jag som arbetar på "högstadiet" kan ofta märka att eleverna uppfattar geometri som något man måste kunna i matteboken.... Inget man hittar i verkligheten, naturen runt oss. Inget man behöver kunna i verkligheten... Tänk vad vi har missat med vår undervisning om inte eleverna ser geometri i sin närhet.

/ mattehäxan

Öpedagogen sa...

Jag ÄLSKAR utmaningar - det är ju det som är så roligt med det här jobbet. Jag blir aldrig fullärd och det är en kreativ tanke att tänka - hihi. Geometri är ju så roligt och än roligare och kreativare om man INTE jobbar i boken.