27 april 2009

JAG BLIR GALEN!!

Jag läser, funderar, mailar och frågar, funderar lite till. Diskuterar på jobbet, ifrågasätter, tror mig veta, velar, läser lite till. Efter att ha läst lite till tror jag definitivt att jag har förstått men när jag sedan diskuterar med andra pedagoger - och vi tycker olika - då tror jag att jag inte förstår någonting!!!!

Det jag försöker beskriva ovan är Hur skriver jag ett skriftligt omdöme. Vad ska det stå? Skriver jag bara vad vi har gjort, vilka strävansmål som vi har arbetat med, stoff och annat? Skriver jag enligt uppnåendemålen (nej, det anser jag inte att jag ska göra). Vad sjutton ska jag skriva? Och jag pratar inte om hur själva dokumentet ska se ut - det är totalt ointressant. Det är innehållet jag pratar om. Har läst Skolverkets lilla häfte om Skriftliga omdömen: Där pratar de om de nationella målen, strävansmålen, kursplaner och läroplan. De nationella målen - är det uppnåendemålen eller strävansmålen som Skolverket syftar på?

Jag vet i alla fall så pass mycket att det är strävansmålen som undervisningen baseras på. Eftersom det är så borde ju också de skriftliga omdömena vara skrivna utifrån strävansmålen - ELLER???? JAG BLIR GALEN!!

Någon som kan tillägga något i debatten, göra mig lite klokare? Snälla!!! Hur gör du?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du ska skriva omdömet utifrån den lokala pedagogiska planering som du gjort utifrån strävansmål och bedömningens inriktning i kursplanerna. Jag ska försöka leta upp din mejladress och skicka över en bra artikel som du kanske redan har läst, men den förtydligar tycker jag.

Sedan är jag glad att jag inte är lärare för tillfället...

De lokala pedagogiska planeringar som jag sett i matrisform från t.ex. Alvesta och Lund är mycket spännande, men tar minst 3 år att utveckla.

/Joachim

Henrik Widaeus sa...

Jag kan förstå din frustration -men är det ändå inte så att det inte riktigt går att skilja på form och innehåll? Att det skriftliga omdömet måste förstås som en punkt bland många punkter... längs en väg av många omdömen... skrivna, nerpräntade oftare och mindre i karaktären/genren rapport och mer i funktionen/karaktären blogginlägg ... sen har jag mest på skoj gjort en pdf-mall som det går att ändra och spara i som du gärna får om du skickar ett mail henrik.widaeus@sodertalje.se

Öpedagogen sa...

Tack för att du bidrar, det utvecklar mitt tänkande :) Mottager gärna ditt mail. Jag tror absolut att processen kring detta är det viktiga, inte färdiga matriser som någon annan har gjort (även om det är intressant att se hur andra har tänkt) :).

Öpedagogen sa...

Henrik: Sedan tror jag absolut på det du skriver om - att det "slutgiltiga" skriftliga omdömet är en punkt bland andra punkter - absolut :)