22 april 2009

Elevernas rätt

Så är årets nationella prov avklarade.
Bedömningen av dessa kan skapa frågor, osäkerhet och funderingar.
När jag som enskild lärare på vår skola kommer till denna osäkerhet så sätter sig mina kollegor och jag ner tillsammans, läser, diskuterar och jämför med vad provkonstruktörerna ger för bedömningsexempel. Det är en styrka att vara fler som tänker tillsammans.

Det är elevernas rätt att det är så.

3 kommentarer:

Peter sa...

Rätta ensam är som sagt ingen bra lösning. Vi mattelärare på skolan sitter gemensamt och rättar prov och rättar inte egna elever. En lärare rättar tex uppgift 1-5 för ALLA elever utom sina egna. Blir enklare att få gemensam bedömning på det sättet. Tolkningar från facit kan lyftas direkt i ämneslaget så att alla är överrens. Går snabbt och känns som en vettig lösning.

Öpedagogen sa...

Heja er!! Bra tänkt - ska komma ihåg detta till nästa år :)

Mattehäxan sa...

Hallå där
Peters lösning där var intressant, då kan man också reflektera vad eleverna i stora drag missar och vad de har djupare kunskaper i.

Hos oss byter matematiklärarna proven så att de inte rättar sina egna elevers prov. Jag som specialpedagog finns också tillgänglig då en del lärare har två till tre undervisningsgrupper. Efter det diskuterar vi resultaten och ser om vi bedömer lika eller olika (kan faktiskt hända trots hänvisningar) relation till betygen.

Men visst bör man prata mera bedömning!